آیا چای کافئین دارد؟ | مقدار کافئین چای سیاه و سبز

آیا چای کافئین دارد؟ کافئین ماده‌ای طبیعی است که به افزایش متابولیسم، افزایش هوشیاری و آگاهی در بدن انسان می‌شود. این ماده به صورت خوراکی در بسیاری از مواد غذایی موجود است و تقریبا ۹۰ درصد انسان‌ها روزانه آن را در قالب مواد خوراکی مختلف از جمله چای و قهوه مصرف می‌کنند. کافئین تأثیر مستقیم روی سیستم عصبی، خلق و خو، سیستم گوارشی و عروقی دارد. این ماده به صورت محلول در آب بوده و به سرعت جذب بدن می‌شود.

بسیاری از کاربران سوال می‌کنند که آیا چای کافئین دارد؟ میزان این ماده در کدام از نوع چای بیشتر است؟ ما در این مقاله به پرسش‌های شما پیرامون میزان کافئین چای پاسخ خواهیم داد. همراه ما باشید. 

چرا چای کافئین دارد؟ 

اگرچه ساعت نوشیدن چای در روز برای هر ایرانی ممکن است متفاوت باشد اما همه ما ایرانی‌ها بدون شک در مواقع خستگی معتقدیم که یک فنجان چای می‌تواند انرژی بخش بوده و خستگی را از بدن ما خارج کند. این حس انرژی بخش و نشاط‌آور بودن چای به دلیل وجود کافئین در این نوشیدنی سنتی ایرانی است. چای و قهوه از جمله شناخته شده‌ترین منابع کافئین در سراسر دنیا قهوه و چای هستند. البته کافئین در مواد خوراکی دیگری از جمله کاکائو نیز وجود دارند. 

چای کافئین دارد یا تئین

کافئین و تئین به لحاظ شیمیایی فرمول مشابهی دارند. برگ‌های چای حاوی مقادیر قابل توجهی تئین و کافئین هستند. با این حال میزان تئین موجود در چای در مقایسه با کافئین کمتر است. به همین دلیل است که انرژی بخشی چای و اثرات محرک آن به اندازه قهوه نیست. هرچه مدت زمان دم کشیدن چای بیشتر بوده و چای با کیفیت‌تر باشد، میزان کافئین آن بیشتر می‌شود. تئین اثرات محرک بیشتری دارد و باعث آگاهی، تمرکز بیشتر و کاهش حس خواب آلودگی و خستگی در بدن می‌شود. 
یک فنجان چای معمولی حدود ۲۵-۵۰ میلی گرم کافئین دارد. که این میزان با کیفیت، نوع و مدت زمان دم کردن چای متفاوت خواهد بود. 
موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که میزان تئین و کافئین موجود در انواع چای متفاوت است. همچنین مشتقات چای بسیار متفاوت است و تئین یا کافئین تنها بخشی از مشتقات انواع چای محسوب می‌شوند. هرچه رنگ چای تیره‌تر باشد میزان کافئین آن بیشتر خواهد بود. 

چگونه کافئین چای را از بین ببریم

همه انواع چای دارای درصد مشخصی کافئین هستند، اثرات کافئین ممکن است برای بسیاری خوشایند نباشد و با این حال دوست داشته باشند لذت نوشیدن چای را از زندگی خود حذف نکنند. شاید جالب باشد بدانید که می‌توان میزان کافئین موجود در چای را کاهش داد. ترکیب کردن دم نوش‌های گیاهی مختلف با چای و یا استفاده از آن‌ها به جای انواع شناخته شده چای از جمله چای سفید، سبز و سیاه می‌تواند بهترین راه برای لذت بردن از یک نوشیدنی گرم بدون کافئین باشد. 
با این حال اگر علاقه دارید که چای سیاه یا سبز بنوشید و می‌خواهید اثرات کافئین را در آن به شدت کاهش دهید می‌توانید با انجام مراحل زیر این کار را انجام دهید: 

خیس کردن چای قبل از دم کردن


یکی از بهترین روش‌های کاهش کافئین چای آن است که قبل از دم کردن چای، برگ‌های چای را داخل یک ظرف قرار داده و روی آن را با آب ولرم یا آب سرد پر کنید. بعد از مدت کمی آن را صاف کنید و سپس چای را دم کنید. این کار کمک می‌کند که کافئین چای به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. 

افزایش مدت زمان دم کردن


هرچه مدت زمان دم کشیدن چای طولانی‌تر شود، میزان کافئین آن نیز کاهش می‌یابد. شما می‌توانید چای را داخل آب جوش قرار دهید و اجازه دهید با حرارت آب دم بکشد. (استفاده از فلاسک به جای قوری) 

تنظیم دمای آب


برای این که کافئین چای کاهش پیدا کند دمای آب نقش تعیین کننده‌ای دارد. در مورد چای سیاه بهتر است از آب جوش ۱۰۰ درجه استفاده کنید اما در چای سبز یا سفید دم کردن آن با آب حدود ۸۰ درجه کافی است. به این ترتیب بیش از ۲۰ درصد از کافئین چای کاهش پیدا می‌کند. 

کاهش کافئین چای کیسه‌ای

در مورد چای‌های کیسه‌ای نیز روشی وجود دارد که به کاهش کافئین آن کمک می‌کند. شما می‌توانید چای کیسه‌ای را به مدت ۳۰ ثانیه در یک فنجان آب جوش قرار دهید، سپس محتویات فنجان را دور بریزید و دوباره چای کیسه‌ای را داخل آب جوش تازه قرار دهید. 

مقدار کافئین چای سیاه

اندازه گیری دقیق میزان کافئین موجود در چای کار سختی است. در مورد چای سیاه نیز با توجه به انواع مختلف چای، نمی‌توان با قطعیت در مورد این موضوع صحبت کرد. مواردی چون مکان رویش برگ چای، شرایط خشک کردن برگ ها، فصل چینش، نحوه تابیش نور خورشید به بوته چای و… همگی از جمله مواردی است که در میزان کافئین و تئین موجود در چای تأثیرگذار است. حتی ممکن است نظرات مختلفی در این زمینه بیابید که ضد و نقیض به نظر می‌رسند. با این حال در بسیاری از منابع مقادیری ذکر شده است که می‌توان از آن‌ها به عنوان یک مرجع علمی استفاده کرد. 
مقدار کافئین چای سیاه همان طور که پیش‌تر هم گفتیم بستگی به مدت زمان دم کردن، کیفیت چای و نوع آن دارد. چای سیاه بیشترین مقدار کافئین را در میان انواع چای دارد. مقدار کافئین موجود در یک لیوان چای سیاه ایرانی بین ۲۵ -۱۱۰ میلی گرم است. 

کافئین چای کمرنگ

با توجه به این که در چای کمرنگ میزان کمی از نوشیدنی چای وجود دارد، طبیعتا میزان کافئین موجود در آن نیز کاهش می‌یابد. با این حال اگر فکر می‌کنید که چای کمرنگ یک نوشیدنی بدون کافئین است سخت در اشتباه هستید. میزان کافئین موجود در یک لیوان چای کمرنگ کمتر از ۱۲ میلی گرم خواهد بود. 

میزان کافئین چای ایرانی

در مورد چای ایرانی با توجه به کیفیت و نوع برگ‌های چای می‌توان در مورد میزان کافئین موجود در آن‌ها نظر داد. در ایران نوشیدن چای سیاه و سبز بیشترین طرفدار را دارد. در میان انواع چای موجود در ایران، چای سیاه از کافئین بیشتری برخوردار است، اگرچه همان طور که پیش‌تر هم اعلام کردیم، موارد بسیاری بر میزان کافئین موجود در چای تأثیرگذار هستند. 
بعد از چای سیاه می‌توان گفت که بیشترین میزان کافئین به چای سبز تعلق دارد. میزان کافئین موجود در یک لیوان چای سبز حدود ۳۶ میلی گرم است، با این حال اگر قصد دارید کافئین چای سبز را کاهش دهید می‌توانید با خیساندن برگ چای سبز و یا افزایش مدت زمان دم کشیدن این کار را انجام دهید. 

میزان مجاز مصرف کافئین در روز

شما به عنوان یک فرد بالغ و بزرگسال می‌توانید در طول روز حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنید. نوشیدن چای و قهوه به عنوان دو منبع بزرگ کافئین باید به صورت کنترل شده و در حد مجاز باشد. بنابراین توصیه می‌شود با در نظر گرفتن میزان کافئین موجود در انواع چای و با توجه به شرایط سنی و بدنی میزان چای مناسب در روز را استفاده کرده و از فواید آن لذت ببرید. 
جمع‌بندی
برای علاقمندان به چای، هیچ چایی با کیفیت‌تر از چای ایرانی نیست. تهیه چای سبز و چای سیاه ایرانی با کیفیت می‌تواند بهترین انتخاب برای بهره مندی از فواید چای و اثرات شفابخش آن باشد. ما در مجموعه نورجعفری بهترین و با کیفیت‌ترین انواع چای ایرانی سیاه و سبز را برای هموطنان عزیز تهیه کرده ایم. شما می‌توانید برای تهیه انواع چای در بسته‌بندی‌های مختلف و کیفیت بالا به صورت آنلاین از سایت نورجعفری استفاده کنید.
 

مطالب دیگر

تاریخچه چای تاریخچه چای در جهان پیچیده و گوناگون است؛ زیرا روایت‌های متعددی درباره پیدایش و گسترش آن وجود دارد که اغلب مرز بین افسانه و واقعیت را مبهم می‌سازند. این نوشیدنی به‌تدریج به سایر مناطق آسیا ازجمله ایران، ژاپن، هند و سریلانکا راه یافت و هر منطقه ویژگی‌ها و سنت‌های خاص خود را در مصرف و کشت چای توسعه داد. در فرهنگ‌های مختلف جهان، به‌ویژه در مهمان‌نوازی و مراسم اجتماعی، چای نقش بسیار مهمی دارد. در فرهنگ ایرانی، چای نشانه‌ای از مهمان‌نوازی است و اولین چیزی است که خانواده ایرانی به مهمان خود تعارف می‌کند.

چای سیاه، نوشیدنی کهن و اصیل، با عطر و طعمی دل انگیز، از دیر باز در فرهنگ و سنت ایرانی جایگاهی ویژه داشته و همواره به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی های گرم در میان مردم شناخته شده است.

چای، نوعی دم نوش محبوب و پر مصرف در سر تا سر جهان است که از ترکیب شدن آب جوش با برگ های گیاه چای درست می شود. این گیاه با نام علمی کاملیا سینسیس شناخته می شود.

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در ایران و بسیاری از کشور های جهان است. این نوشیدنی گرم و دلنشین، نه تنها در مراسم های مختلف، بلکه در طول شبانه روز مورد استفاده بسیاری از مردم قرار می گیرد. به همین دلیل، شناخت و انتخاب بهترین چای ایرانی، اهمیت ویژه ای برای طرفداران این نوشیدنی گرم دارد.

چای گس چای شمال با رنگی دلنشین و طعم گس خاص خود، در میان چای های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. این چای، محبوب دیرینه مصرف کنندگان قدیمی چای گیلان و چای خانه ها بوده است. طعم گس این چای، طعم اصیل چای را تداعی می کند و برای علاقه مندان به طعم های خاص بسیار دلچسب است.

راهنما نگهداری چای خشک چای، نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم جهان، در انواع مختلفی از جمله چای سیاه، چای سبز و چای کیسه ای موجود است. اما آیا می دانید که نحوه نگهداری از چای می تواند بر طعم و عطر آن تأثیر بسیار زیادی بگذارد؟

از کجا بفهمیم چای دم کشیده|مدت زمان دم کشیدن چای ایرانی چای، نوشیدنی محبوب جهانی، همدم لحظات گرم و خنک زندگی ماست. چه در سرمای زمستان و چه در گرمای تابستان، یک فنجان چای می تواند لذتی وصف نا پذیر داشته باشد. اما گاه در حسرت طعم خاص و دل انگیزی هستیم که در یک کافه یا رستوران تجربه کرده ایم، در حالی که از همان نوع چای استفاده می کنیم.

اگر شما علاقه مند به چای ایرانی هستید، احتمالاً نام چای سر گل را شنیده اید. این چای به عنوان برترین و با کیفیت ترین چای ایرانی شناخته می شود و در بین سایر انواع چای های ایرانی، مورد توجه و محبوبیت بیشتری قرار دارد. با این حال برخی افراد با این چای آشنا نیستند. به همین دلیل در این محتوا قصد داریم چای سر گل، زمان برداشت چای سر گل بهاره و خواص چای سر گل را معرفی کرده و به بررسی تفاوت های موجود بین چای سر گل و چای ممتاز بپردازیم.

تاثیر چای داغ و سرد در بدن مصرف چای سیاه یکی از عادات مرسوم در کشور ماست. اما یکی از دغدغههایی که بسیاری از افراد در مورد مصرف چای سیاه دارند، انتخاب بین خوردن چای به صورت سرد یا گرم است. طبق ویژگی های مربوط به مصرف چای سیاه، دمای مورد نیاز آن برای مصرف میتواند متفاوت باشد.