چای سرگل چیست؟زمان برداشت، خواص،معرفی بهترین چای سرگل

اگر شما علاقه مند به چای ایرانی هستید، احتمالاً نام چای سر گل را شنیده اید. این چای به عنوان برترین و با کیفیت ترین چای ایرانی شناخته می شود و در بین سایر انواع چای های ایرانی، مورد توجه و محبوبیت بیشتری قرار دارد. با این حال برخی افراد با این چای آشنا نیستند. به همین دلیل در این محتوا قصد داریم چای سر گل، زمان برداشت چای سر گل بهاره و خواص چای سر گل را معرفی کرده و به بررسی تفاوت های موجود بین چای سر گل و چای ممتاز بپردازیم.

چای سرگل چیست؟

 هم زمان با آغاز فصل بهار، برگ های تازه و شادابی که به رنگ سبز روشن هستند، روی بوته چای رشد می کنند؛ این برگ های جوان و شاداب به عنوان برگ های سر گل شناخته می شوند که در زبان کشاورزان به آن ها "سه غنچه" گفته می شود. برگ های بالایی از بوته چای دستچین شده و چایی که از آن ها به دست می آید، به عنوان "چای سر گل" شناخته می شود. پس از مرحله دستچین کردن، برگ های سر گل بهاره با استفاده از قیچی یا ماشین های کمباین برداشت می شوند و سایر برگ های چای را نیز جمع آوری می کنند که کیفیت آن ها، یک درجه کمتر از چای سر گل بهاره می باشد.


برگ های چای سر گل به اندازه ی حدود ۱ تا نهایتاً ۲ بند انگشت هستند، که این ویژگی یکی از راه های اصلی شناسایی چای سر گل است. کشاورزان برای اثبات کیفیت برگ های چای سر گل، این برگ ها را خرد نمی کنند و به صورت درشت عرضه می کنند. بنابراین، اندازه ی ظاهری برگ ها یکی از راه های مهم شناسایی چای سر گل مرغوب و با کیفیت است.

چای سر گل بهاره چگونه است؟ 

چای سر گل بهاره یک نوع چای سیاه است، این چای در فصل بهار برداشت می شود. این نوع چای نسبت به چای برداشت شده در سایر فصل ها از نظر طعم، رنگ و عطر، از کیفیت بهتری برخوردار است. بهترین نوع چای، چای بهاره لاهیجان است که در مقایسه با چای های تابستانه و پاییزی، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد رنگ، طعم و عطر بهتری دارد.

زمان برداشت چای سر گل بهاره 

هر ساله، برداشت برگ های سبز چای سر گل بهاره در سه فصل بهاره، تابستانی و پاییزی انجام می شود. برداشت بهاره از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد، برداشت تابستانی از نیمه دوم خرداد ماه شروع می شود و تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد و در نهایت برداشت پاییزی از اوایل شهریور ماه آغاز شده و تا انتهای مهر ماه ادامه می یابد. 
اما همان طور که در بالا تر گفته شد، بهترین زمان برای برداشت چای سر گل بهاره، فصل بهار است زیرا چای برداشت شده در این فصل طعم و عطر و رنگ بهتری دارد. 

خواص چای سر گل 

بدون شک هدف از نوشیدن چای، تنها رفع تشنگی نیست. مصرف چای سیاه با مزایای فراوانی همراه است. شاید دلیل اصلی محبوبیت چای سر گل بهاره در سراسر جهان، خواص بی شمار این نوشیدنی همراه با طعم فوق العاده دل نشین آن باشد. این نوع از چای یکی از بهترین و مفید ترین انواع چای ایرانی است که از مهم ترین خواص آن، کیفیت و اصالت چای بهاره است.

خواص چای سرگل

رفع خستگی و افزایش انرژی بدن: 

بسیاری از افراد به دنبال رفع خستگی خود و افزایش انرژی در پایان روز، به نوشیدن چای مشغول می شوند. بررسی ها نشان می دهد که ماده اسید آمینه L-theanine که در چای سیاه وجود دارد، با کاهش میزان هورمون کورتیزول در بدن، منجر به رفع استرس و در نتیجه ایجاد آرامش در فرد می شود.

کاهش ابتلا به دیابت: 

تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف مداوم چای در بزرگ سالان باعث بهبود سطح قند خون می شود. بنابراین می توان گفت که خواص چای سر گل بهاره، به دلیل تنظیم قند خون، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.
اگر با مشکلات روده و معده دست و پنجه نرم می کنید، مصرف چای بهاره می تواند بسیار مفید باشد و به بهبود و رفع مشکلات دستگاه گوارش کمک کند. چای بهاره حاوی ماده ای به نام تانن است که به طور قابل توجهی به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

پیشگیری از سرطان: 

یکی از خواص چای سر گل بهاره این است که برای پیشگیری از بروز سرطان مفید است. در ساختار چای سر گل بهاره، ماده ای به نام پلی فنول وجود دارد که در پیشگیری از بروز سرطان هایی از جمله سرطان ریه، مثانه و پروستات نقش موثری دارد.

جلوگیری از پیری زودرس:

با پیشرفت سن، پوست معمولاً در معرض چین و چروک و لکه های پوستی قرار می گیرد. اما برخی مواد طبیعی می توانند تا حدی فرایند پیری زودرس پوست را کاهش دهند. یکی از خواص چای سر گل بهاره، کمک به جلوگیری از پیری زودرس پوست و کاهش رنگ لکه های پوستی است. این نوشیدنی دارای پلی فنول ها و آنتی اکسیدان هایی است که به پوست شما شفافیت و سلامتی می بخشند. همچنین با استفاده از یک پنبه آغشته به چای سر گل بهاره و قرار دادن آن زیر چشم ها، می توان جهت بهبود پف زیر چشم ها از آن استفاده کرد.

کمک به لاغری بدن:

 استفاده از چای سیاه می تواند به افرادی که به دنبال کاهش وزن بدن خود هستند، کمک کند. تحقیقات علمی نشان داده است که خواص چای سر گل بهاره در رابطه با لاغری و کاهش وزن مفید هستند. در واقع، پلی ساکارید موجود در این نوشیدنی می تواند از جذب قند ها جلوگیری کرده و در نهایت افزایش وزن را کنترل کند و کاهش دهد. علاوه بر این، ترکیبات مفید موجود در چای سر گل بهاره می توانند فرآیند چربی سوزی را تحریک کرده و در نتیجه به کاهش وزن کمک کنند.

بهبود بهداشت دهان و دندان: 

یک مورد دیگر از جالب ترین خواص چای سرگل بهاره که شاید در مورد آن اطلاعی نداشته باشید، کمک به سالم ماندن دندان ها است. ترکیبات آنتی باکتریایی و آنتی اکسیدانی موجود در چای سیاه، ویروس های دهانی مانند هرپس را از بین می برند. همچنین حضور فلورید در ترکیبات آن، از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. به علاوه ترکیبات آن با تخریب پلاک های روی دندان، از بوی بد دهان و تنفس نا مطبوع جلوگیری می کنند.

بهترین چای سر گل ایرانی

بهترین چای سر گل ایرانی

بهترین نوع چای، آن است که بدون هیچ گونه مواد افزودنی و شیمیایی مصرف شود و رنگ، بو و عطر آن کاملاً طبیعی باشد. چای طبیعی دارای رنگی نزدیک به قرمزی است و پس از مدت کوتاهی دم شدن رنگ پس نمی دهد و رنگ غلیظی نمی گیرد.
مصرف عطریات و مواد افزودنی در چای، منجر به جمع شدن در کبد و تبدیل به سموم می شود که برای سلامتی بدن بسیار خطرناک می باشد. همچنین هرچه برگ های چای درشت تر باشند، کیفیت چای نیز بیشتر است.
چای نور جعفری یکی از بهترین تولید کنندگان چای های سر گل بهاره است، این چای با کیفیت با دستچینی برگ های تازه از بوته چای، تهیه می شود. بنابراین بهترین نوع چای سر گل ایرانی را می توانید از سایت چای نور جعفری تهیه کنید.

فرق چای سر گل و ممتاز 

در ادامه محتوا قصد داریم به ویژگی های این دو محصول، چای سر گل و چای ممتاز که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند، بپردازیم و تفاوت بین آن ها را از نظر های گوناگون بررسی کنیم. احتمالاً برای شما هم جالب است که بدانید، محصولاتی که از یک بوته و یک مزرعه تولید می شوند، چگونه می توانند متفاوت باشند.

تفاوت در طعم

تفاوت در طعم، یکی از مواردی است که به عنوان تفاوت بین چای سر گل و چای ممتاز شناخته می شود. چای سر گل به دلیل استفاده از برگ های تازه گیاه، عموماً دارای عطر و طعم فوق العاده قوی و دل نشینی است. این محصول تلخی زیادی ندارد و به جای آن، طعم گسی آن غالب است. هنگام مصرف، احساس خوشایندی کاملی در دهان و بر روی زبان ایجاد می شود.
عطر چای سرگل نیز بسیار گرم و دل پذیر است و این ویژگی به عنوان یکی از مهم ترین و بارز ترین ویژگی های آن شناخته می شود. اما طعم چای ممتاز با چای سر گل کمی متفاوت است. چای ممتاز در مقابل چای سر گل، تلخی ملایمی دارد اما طعم گسی زیادی در آن حس نمی شود. همچنین عطر دل پذیری که دارد، نسبت به چای سر گل، ملایم تر است.

تفاوت در ظاهر

تفاوت در ظاهر نیز یکی دیگر از مواردی است که بین چای سر گل و چای ممتاز وجود دارد. چای سر گل، همان طور که اشاره شد، از برگ های لطیف و تازه بوته چای به دست می آید. هنگامی که این برگ ها برای تولید این نوع چای جمع آوری می شوند، کارگران یا باغبانان آن ها را بین دست های خود مالش می دهند و برگ ها به دلیل لطافت خود، کاملاً لوله ای شکل می گیرند. بعد از خشک شدن نیز می توان آن ها را در همان حالت لوله ای اولیه مشاهده کرد.

اما باید دانست که برگ های چای ممتاز شکننده تر هستند؛ بنابراین بیشترین برگ ها هنگام مالش بین دست شکسته می شوند. به طوری که بر خلاف برگ های تازه سر گل، کمتر حالت لوله ای به خود می گیرند.
همچنین ممتاز به چایی گفته می شود که در فصل بهار از برگ های پایینی بوته چای به دست می آید. در فصل های دیگر، برگ های این گیاه به دلیل زمخت تر شدن و شکننده تر شدن، بیشتر شکسته می شوند و به آن ها "شکسته" می گویند.
به طور کلی تفاوت در شکل ظاهری بین چای سر گل و ممتاز در این است که تکه های نوع ممتاز کمی درشت تر هستند و شکستگی بیشتری دارند، در حالی که چای سرگل دارای حالت لوله ای بیشتری است و پیچ و تاب کمتری دارد.

تفاوت در رتبه بندی از لحاظ کیفیت

هر دو نوع چای جزء چای های درجه یک ایرانی می باشند، اما طبق رتبه بندی چای های ایرانی، چای ساچمه ای از نظر کیفیت، عطر و طعم در ردیف اول قرار گرفته و چای سر گل رتبه دوم را دارد و چای ممتاز در جایگاه سوم قرار می گیرد. این دسته بندی چای ها ممکن است با سبک و سلیقه شما سازگاری نداشته باشد و صرفاً به دلیل اختلافات کوچک بین چای سر گل و ممتاز باشد. به این معنی که ممکن است بر اساس ذائقه شما، بهترین نوع چای ایرانی، چای ممتاز باشد و شما ترجیح دهید چای ممتاز را به جای چای سر گل بخرید.
 

مطالب دیگر

تاثیر چای داغ و سرد در بدن مصرف چای سیاه یکی از عادات مرسوم در کشور ماست. اما یکی از دغدغههایی که بسیاری از افراد در مورد مصرف چای سیاه دارند، انتخاب بین خوردن چای به صورت سرد یا گرم است. طبق ویژگی های مربوط به مصرف چای سیاه، دمای مورد نیاز آن برای مصرف میتواند متفاوت باشد.

بهترین دمنوش آرامش بخش آیا تا به حال به فکر استفاده از دمنوش های ضد استرس و اضطراب برای مقابله با استرس های روزمره افتاده اید؟ اضطراب و استرس واکنش هایی هستند که به رویداد های دلهره آوری که در طول روز و در زندگی روزمره با آنها مواجه می شویم، نشان می دهیم. اگر تجربه اضطراب و استرسی که هم ذهن و هم بدن را درگیر می کند طولانی باشد، ممکن است روند عادی زندگی ما را مختل کند و در اینجا نیاز به راهکار های درمانی داریم.

خوردن چای در شب نوشیدن چای قبل از خواب یکی از عادت های روزانه بسیاری از افراد می باشد. برخی افراد از این عادت برای بهبود خواب خود استفاده می کنند و اعتقاد دارند که نوشیدن چای قبل از خواب می تواند به خواب عمیق تر و بهتری کمک کند. اما باید توجه داشت که خوردن چای در شب می تواند مضراتی برای سلامتی بدن داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

فشار خون چیست؟ فشار خون به دو قسمت تقسیم می شود: 1. فشار سیستولیک: این فشار به معنای فشار خون در هنگام پمپاژ خون توسط بطن های قلب است. این عدد بالا تری است که در خواندن فشار خون نمایش داده می شود.

بیشتر مردم در سراسر جهان به قهوه و چای علاقه دارند و معمولاً خواص و فواید این دو نوشیدنی مورد بحث قرار میگیرد. هر دو از موادی تشکیل شدهاند که میتوانند به سلامتی انسان کمک کنند. در ادامه محتوا، به خوردن چای و قهوه با هم، چای بهتر است یا نسکافه، چای سبز بهتره یا قهوه، مضرات چای و قهوه، خواص چای و قهوه اشاره خواهیم کرد.

چای هل هل یکی از ادویه های رایج است که طعم گرم و بسیار خوشبویی دارد و از آن برای افزودن طعمی دلپذیر به نوشیدنی ها، غذا ها و شیرینی ها استفاده می شود. چای هل یکی از پر طرفدار ترین روش ها برای استفاده از دانه هل است.

در این محتوا به موارد خواص چای زعفران ،مضرات چای زعفران ،چای زعفران برای پریودی ،تاثیر چای زعفران بر حاملگی،طرز تهیه چای زعفران برای افسردگی و سایر موارد در مورد چای زعفران میپردازیم.

در این محتوا به موارد "چای به برای چی خوبه "،"خواص چای به برای لاغری"،"چای به"،"خواص چای به برای اعصاب"،"طرز تهیه چای به " پرداخت می شود