خوردن چای در شب

خوردن چای در شب نوشیدن چای قبل از خواب یکی از عادت های روزانه بسیاری از افراد می باشد. برخی افراد از این عادت برای بهبود خواب خود استفاده می کنند و اعتقاد دارند که نوشیدن چای قبل از خواب می تواند به خواب عمیق تر و بهتری کمک کند. اما باید توجه داشت که خوردن چای در شب می تواند مضراتی برای سلامتی بدن داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مضرات خوردن چای در شب

فواید نوشیدن چای در شب و یا در روز هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارد. با این حال، به دلیل خواص آرامش بخش و وجود کافئین در چای، مصرف آن می تواند خستگی فرد را از بین ببرد و انرژی لازم برای بیداری در شب را فراهم کند. در واقع، نوشیدن چای در شب مضرات زیادی را به همراه ندارد. با این حال، به دلیل افزایش بیداری مغز و انرژی، توصیه نمی شود که قبل از خواب چای مصرف کنید. در ادامه برخی دیگر از مضرات نوشیدن چای در شب را بیان می کنیم:

مختل شدن چرخه خواب و شب بیداری

اختلال در چرخه خواب و شب بیداری یکی از مضرات مصرف چای و قهوه در شب است که بر کیفیت خواب تأثیر می گذارد. این مصرف می تواند باعث شود که به خواب سبک تری بروید و احتمال بیدار شدن بیشتر در طول شب را افزایش دهد. بنابراین، پیشنهاد می شود که مصرف هر نوع چای سیاه، سبز، سفید و اولانگ قبل از خواب اجتناب شود زیرا همه ی آن ها دارای مقدار قابل توجهی کافئین هستند.
پس از مصرف، کافئین به سرعت وارد جریان خون می شود و به سمت کبد حرکت می کند، جایی که تجزیه و متابولیسم آن صورت می گیرد، سپس به سایر اندام های بدن انتقال می یابد. از جمله این اعضا، مغز است که باعث آرامش ذهنی می شود و در نهایت موجب بیشتر شدن میزان انرژی و کمتر شدن احساس خواب آلودگی و خستگی در فرد می شود.
مقادیر کافئین موجود در انواع مختلف چای متفاوت است. به طور متوسط، یک فنجان 8 اونسی چای سیاه حاوی حدود 40 میلی گرم کافئین است. چای اولانگ معمولاً بین 35 تا 37 میلی گرم کافئین دارد، در حالی که چای سبز حاوی حدود 30 میلی گرم کافئین در هر فنجان است. چای سفید نیز کمترین مقدار کافئین را دارا است، با حدود 15 میلی گرم در هر فنجان.

افزایش بیداری های شبانه 

ممکن است نوشیدن چای قبل از خواب بیداری های شبانه را افزایش دهد. همچنین، ممکن است نوشیدن مایعات قبل از خواب، نیاز شما به ادرار کردن در شب را افزایش دهد. بیدار شدن برای استفاده رفتن به توالت در نیمه شب می تواند خواب شما را مختل کند و باعث شود روز بعد احساس خستگی کنید.

مضرات خوردن چای در شب

به ویژه زمانی که کمتر از دو ساعت قبل از خواب مایعات می نوشید و نوشیدنی های حاوی کافئین یا الکل مصرف می کنید که اثرات دیورتیک آن ها می تواند موجب افزایش تولید ادرار شود، احتمال ادرار شبانه بیشتر وجود دارد. اکنون هیچ مدرک و تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد مصرف چای در شب برای خواب بهتر از مصرف آن در طول روز می باشد. بنابراین، توصیه می شود چای را در طول روز یا حداقل دو ساعت قبل از خواب شبانه میل کنید.

ممنوعیت نوشیدن کافئین و قهوه قبل از خواب

پیش از خواب، به هیچ عنوان کافئین و قهوه مصرف نکنید! اغلب مردم فکر می کنند که چای حاوی کافئین است، اما واقعیت این است که قهوه یک نوشیدنی بسیار متفاوت در کافئین است. یک فنجان معمولی قهوه حدود 95 میلی گرم کافئین دارد که آن را به یکی از بیشترین مصرف کننده های محرک های روانی در جهان تبدیل می کند. افزایش کافئین در بدن، یکی از مضرات مصرف چای در شب است. به طور متوسط، یک وعده قهوه بدون کافئین تقریباً 2 میلی گرم کافئین دارد، به طوری که آن را به گزینه ای مناسب تر برای مصرف در ساعات شبانه تبدیل می کند!
یک تحقیق نشان داد که مصرف کافئین در ساعات شبانه ممکن است باعث تأخیر در خواب رفتن، کاهش مدت زمان خواب، کاهش خواب عمیق و کاهش کیفیت خواب معمولی شود. بنابراین، توصیه می شود نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه را حداقل پنج ساعت قبل از زمان خواب مصرف نکنید.
پیشنهاد می شود که مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشابه و شکلات داغ را نیز حذف کنید. وقتی افراد قبل از خواب شکلات داغ می نوشند، ممکن است مقدار زیادی کافئین جذب کنند که به خصوص بر روی کیفیت خواب کودکان تأثیر گذار است. همچنین، در نوشابه های گازدار، مقدار بسیار زیادی قند وجود دارد که امکان دارد موجب اختلال در خواب شود.
یک قوطی نوشابه به طور متوسط حاوی 35-50 میلی گرم کافئین است. محتوای بالای قند در این نوشیدنی ها ممکن است با بی خوابی همراه باشد. یک مطالعه انجام شده بر روی 100 زن در رده سنی 19 تا 25 سال نشان داد که شرکت کنندگانی که مقدار زیادی قند مصرف کردند، احتمال بد خوابی در این گروه، 3.5 برابر احتمال بد خوابی در گروهی بود که مصرف قند کمتری داشتند.

بهترین چای برای قبل از خواب

حال اگر اصرار به خوردن چای قبل از خواب دارید، بهتر است نوشیدنی دیگری را جایگزین آن کنید. نوشیدنی آرامش بخش شبانه ای که قبل از خواب می نوشید، بهتر است چای سیاه نباشد. زیرا چای از نوشیدنی های حاوی کافئین است که از گیاه Camellia sinensis گرفته می شود. این به این معنا است که بسیاری از نوشیدنی های گرم با خواص آرامش بخش برای خواب، به جای چای، دمنوش های گیاهی هستند. از جمله این دمنوش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چای نعناع فلفلی: 

چای نعناع فلفلی، یک نوشیدنی بدون کافئین است و می تواند به آرامش بدن کمک کند. این دمنوش همچنین می تواند موجب آرام شدن معده و راحت تر هضم شدن غذا قبل از خواب را به دنبال داشته باشد.

چای اسطوخودوس: 

چای اسطوخودوس به دلیل طعم و بوی قوی اش مورد توجه قرار می گیرد که می تواند به آرامش بدن و ذهن قبل از خواب کمک کند. اسطوخودوس به طور کلی خطری را به همراه ندارد، اما ممکن است در صورت مصرف همزمان با مکمل های خوراکی، عوارض جانبی مانند تهوع و سوء هاضمه ایجاد شود.

چای بابونه:

چای بابونه به عنوان یک دمنوش معمولی قبل از خواب استفاده می شود، زیرا فاقد کافئین است و می تواند به شما کمک کند تا خواب آرام و عمیقی داشته باشید. این دمنوش همچنین معروف است به خاصیت کاهش استرس و اضطراب، که می تواند در راحت به خواب رفتن شما تاثیر قابل توجهی داشه باشد. بابونه به طور کلی خطری ندارد، مگر در صورتی که از دارو های رقیق کننده خون مصرف کنید یا به آن حساسیت و آلرژی داشته باشید.

چای ریحان:

چای ریحان به دلیل اثرات آرامش بخش و خواب آورش در بین مردم بسیار محبوب است. یک مطالعه انجام شده بر روی بزرگ سالان 18 تا 65 سال که به مدت هشت هفته روزانه 250 میلی گرم ریحان را استفاده کردند، نشان داد که 37 درصد از شرکت کنندگان در کاهش استرس، 48 درصد در کاهش بی خوابی و 3.4 درصد در بهبود کیفیت خواب موفق بوده اند.

چای سبز:

چای سبز، با وجود داشتن کافئین، می تواند به بهبود خواب شما کمک کند. این چای حاوی ال تیانین است که موجب احساس آرامش شما قبل از خواب می شود. در صورتی که از حساسیت به کافئین رنج می برید، می توانید نسخه بدون کافئین آن را استفاده کنید.

سخن آخر
بنابراین، توصیه می شود چای را در طول روز و در ساعات اولیه عصر مصرف کنید. این کار می تواند به حداکثر رساندن اثرات مفید چای بر سلامتی و تنظیم خواب کمک کند و در عین حال اثرات منفی آن را کاهش دهد.
 

مطالب دیگر

اگر شما علاقه مند به چای ایرانی هستید، احتمالاً نام چای سر گل را شنیده اید. این چای به عنوان برترین و با کیفیت ترین چای ایرانی شناخته می شود و در بین سایر انواع چای های ایرانی، مورد توجه و محبوبیت بیشتری قرار دارد. با این حال برخی افراد با این چای آشنا نیستند. به همین دلیل در این محتوا قصد داریم چای سر گل، زمان برداشت چای سر گل بهاره و خواص چای سر گل را معرفی کرده و به بررسی تفاوت های موجود بین چای سر گل و چای ممتاز بپردازیم.

تاثیر چای داغ و سرد در بدن مصرف چای سیاه یکی از عادات مرسوم در کشور ماست. اما یکی از دغدغههایی که بسیاری از افراد در مورد مصرف چای سیاه دارند، انتخاب بین خوردن چای به صورت سرد یا گرم است. طبق ویژگی های مربوط به مصرف چای سیاه، دمای مورد نیاز آن برای مصرف میتواند متفاوت باشد.

بهترین دمنوش آرامش بخش آیا تا به حال به فکر استفاده از دمنوش های ضد استرس و اضطراب برای مقابله با استرس های روزمره افتاده اید؟ اضطراب و استرس واکنش هایی هستند که به رویداد های دلهره آوری که در طول روز و در زندگی روزمره با آنها مواجه می شویم، نشان می دهیم. اگر تجربه اضطراب و استرسی که هم ذهن و هم بدن را درگیر می کند طولانی باشد، ممکن است روند عادی زندگی ما را مختل کند و در اینجا نیاز به راهکار های درمانی داریم.

فشار خون چیست؟ فشار خون به دو قسمت تقسیم می شود: 1. فشار سیستولیک: این فشار به معنای فشار خون در هنگام پمپاژ خون توسط بطن های قلب است. این عدد بالا تری است که در خواندن فشار خون نمایش داده می شود.

بیشتر مردم در سراسر جهان به قهوه و چای علاقه دارند و معمولاً خواص و فواید این دو نوشیدنی مورد بحث قرار میگیرد. هر دو از موادی تشکیل شدهاند که میتوانند به سلامتی انسان کمک کنند. در ادامه محتوا، به خوردن چای و قهوه با هم، چای بهتر است یا نسکافه، چای سبز بهتره یا قهوه، مضرات چای و قهوه، خواص چای و قهوه اشاره خواهیم کرد.

چای هل هل یکی از ادویه های رایج است که طعم گرم و بسیار خوشبویی دارد و از آن برای افزودن طعمی دلپذیر به نوشیدنی ها، غذا ها و شیرینی ها استفاده می شود. چای هل یکی از پر طرفدار ترین روش ها برای استفاده از دانه هل است.

در این محتوا به موارد خواص چای زعفران ،مضرات چای زعفران ،چای زعفران برای پریودی ،تاثیر چای زعفران بر حاملگی،طرز تهیه چای زعفران برای افسردگی و سایر موارد در مورد چای زعفران میپردازیم.

در این محتوا به موارد "چای به برای چی خوبه "،"خواص چای به برای لاغری"،"چای به"،"خواص چای به برای اعصاب"،"طرز تهیه چای به " پرداخت می شود