مدت زمان دم کردن چای سبز | بهترین روش دم کردن چای سبز

مدت زمان و بهترین روش دم کردن چای سبز به دلیل محبوبیت فراوان چای سیاه در بین ایرانیان، همواره شنیده‌ایم که چای سبز جایگزین بهتری نسبت به چای سیاه است و تاثیر قابل توجهی بر سلامتی انسان می‌گذارد. چای سبز دارای آنتی‌اکسیدان های فراوان است که بدن شما را پاکسازی می کند و مانع بروز برخی بیماری‌ها می‌شود.

اگر این نوشیدنی فوق العاده را روزانه میل کنید، احتمال ابتلا به سرطان در شما کاهش می‌یابد. اگر هم می خواهید راحت و بدون دردسر وزن کم کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این نوشیدنی را در برنامه رژیمی خود قرار دهید.

نحوه صحیح دم کردن چای سبز

 نوشیدنی‌هایی همچون چای سبز را باید به روش درستی دم کنید، چون در غیر این صورت نمی‌توانید از طعم دلنشین آن لذت ببرید. اکثر افراد به روش اشتباهی چای سبز را دم می‌کنند و این باعث می‌شود، چای طعم تلخی به خود بگیرد. ضمن اینکه دم کردن اشتباه باعث می‌شود بخش زیادی از خواص چای، از بین برود. قصد داریم در ادامه بهترین روش دم کردن چای سبز را به شما آموزش دهیم.

شما به سه شیوه می‌توانید چای سبز را تهیه و میل کنید: دم کردن برگ‌های چای سبز، استفاده از چای سبز کیسه‌ای و دم کردن پودر چای سبز. شیوه اصیل مصرف چای سبز، دم کردن برگ های چای سبز است، اما روشی که قرار است بیان کنیم برای موارد دیگر نیز کاربرد دارد. 

برای خرید چای لاهیجان به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

مواد لازم برای دم کردن چای سبز:

  •  آب
  • برگ چای سبز (یک قاشق چای‌خوری یا مرباخوری به ازای هر فنجان چای)
  • قوری و لیوان چای

ابتدا به مقدار دلخواه خود، آب داخل کتری بریزید و بر روی شعله بگذارید تا به جوش آید. پس اینکه آب به دمای جوش خود رسید، کتری را از روی شعله بردارید یا شعله را خاموش کنید. پنج دقیقه صبر کنید تا دمای آب کاهش یابد و کمتر از 100 درجه شود.

سپس به ازای هر فنجان چای، با قاشق چای خوری یا مرباخوری، داخل قوری چای سبز اضافه کنید. سپس آب جوشی که اکنون به دمای 80 درجه رسیده است را به قوری بیفزایید، درب قوری را ببندید و صبر کنید تا چای دم بکشد. اکنون چای شما آماده است و می توانید آن را میل کنید.

مدت زمان دم کشیدن چای سبز زمان

یکی از فاکتورهای مهم در دم کردن چای سبز است. هر چقدر مدت زمان دم کشیدن چای شما بیشتر شود، طعم آن تلخ‌تر شده و خواص خود را از دست می‌دهد. زمان ایده آل دم کشیدن چای سبز 1 الی 3 دقیقه است، منتهی بسته به اندازه برگ‌های چای سبز و روش دم کردن آن می‌تواند تغییر کند.

برگ‌هایی که اندازه کوچکی دارند، به سرعت دم می‌کشند ولی برگ‌های بزرگ، زمان بیشتری می‌برد تا تمام خواص‌شان آزاد شود. در روشی که خدمت‌تان عرض کردیم تا 5 دقیقه هم می‌توان چای را دم کرد، اما برای اینکه چای تلخ نشود، زمان ایده آل تا 3 دقیقه است. 

برای خرید چای سیاه برروی عبارت مربوطه کلیک کنید

رنگ چای سبز دم کشیده

رنگ چای سبزی که به روش درست و در مدت زمانی ایده آلی دم کشیده، سبز کم رنگ است. منتهی در صورتی که روش دم کردن آن اشتباه باشد یا سرد شود، رنگ آن تیره‌تر شده و طعم آن نیز تلخ‌تر می شود. 

برای خرید چای سبز برروی عبارت مربوطه کلیک کنید.

نکات مهم دم کردن چای سبز

حواستان به دمای آب باشد: چرا می گوییم دمای آب مهم است؟ چون اگر آب در دمای مناسبی نباشد، نمی‌توانید از طعم فوق و خواص فوق العاده چای سبز بهره‌مند شوید. اگر آب در نقطه جوش خود باشد، در صورت دم کردن چای سبز، طعم چای تلخ می‌شود و اگر آب خیلی سرد باشد، عطر، طعم و خواص چای به طور کامل آزاد نمی‌شوند. بهترین دما برای دم کردن چای، 70 الی 80 درجه است. 

نوع چای سبز مهم است:

همانطور که گفتیم چای سبز به سه حالت موجود است: کیسه‌ای، فله‌ای و پودری. چای سبز فله‌ای از ارزش بالاتری برخوردار است چون حاوی برگ‌های تازه و جوان چای سبز می‌باشد.  روش دم کردن و زمان دم کشیدن آن در طعم چای تاثیر دارد: پیش از این توضیح دادیم که چقدر این مورد در طعم و خاصیت چای سبز تاثیر بسزایی دارد. 

چای سبز را چند بار می‌توان دم کرد؟

معمولا بخش زیادی از خواص چای سبز پس از یک بار دم کردن، از برگ‌ها خارج می‌شوند. به همین دلیل شاید اگر مجدد بخواهید برگ‌های چای سبز دم شده را استفاده کنید، چای طعم و عطر دفعه اول را نداشته باشد. از طرفی ممکن است حتی پس از دم کردن مجدد، طعم و مزه تلخی چای بیشتر شود. 

برای خرید چای شمال برروی عبارت مربوطه کلیک کنید

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا درباره خواص چای سبز، شیوه صحیح دم کردن آن و نکات مهم حین دم کردن صحبت کنیم. در صورتی که به روش و نکات ذکر شده عمل کنید، مطمئنا از عطر و طعم بی نظیر چای سبز نهایت لذت را خواهید برد.

 

مطالب دیگر

اگر شما علاقه مند به چای ایرانی هستید، احتمالاً نام چای سر گل را شنیده اید. این چای به عنوان برترین و با کیفیت ترین چای ایرانی شناخته می شود و در بین سایر انواع چای های ایرانی، مورد توجه و محبوبیت بیشتری قرار دارد. با این حال برخی افراد با این چای آشنا نیستند. به همین دلیل در این محتوا قصد داریم چای سر گل، زمان برداشت چای سر گل بهاره و خواص چای سر گل را معرفی کرده و به بررسی تفاوت های موجود بین چای سر گل و چای ممتاز بپردازیم.

تاثیر چای داغ و سرد در بدن مصرف چای سیاه یکی از عادات مرسوم در کشور ماست. اما یکی از دغدغههایی که بسیاری از افراد در مورد مصرف چای سیاه دارند، انتخاب بین خوردن چای به صورت سرد یا گرم است. طبق ویژگی های مربوط به مصرف چای سیاه، دمای مورد نیاز آن برای مصرف میتواند متفاوت باشد.

بهترین دمنوش آرامش بخش آیا تا به حال به فکر استفاده از دمنوش های ضد استرس و اضطراب برای مقابله با استرس های روزمره افتاده اید؟ اضطراب و استرس واکنش هایی هستند که به رویداد های دلهره آوری که در طول روز و در زندگی روزمره با آنها مواجه می شویم، نشان می دهیم. اگر تجربه اضطراب و استرسی که هم ذهن و هم بدن را درگیر می کند طولانی باشد، ممکن است روند عادی زندگی ما را مختل کند و در اینجا نیاز به راهکار های درمانی داریم.

خوردن چای در شب نوشیدن چای قبل از خواب یکی از عادت های روزانه بسیاری از افراد می باشد. برخی افراد از این عادت برای بهبود خواب خود استفاده می کنند و اعتقاد دارند که نوشیدن چای قبل از خواب می تواند به خواب عمیق تر و بهتری کمک کند. اما باید توجه داشت که خوردن چای در شب می تواند مضراتی برای سلامتی بدن داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

فشار خون چیست؟ فشار خون به دو قسمت تقسیم می شود: 1. فشار سیستولیک: این فشار به معنای فشار خون در هنگام پمپاژ خون توسط بطن های قلب است. این عدد بالا تری است که در خواندن فشار خون نمایش داده می شود.

بیشتر مردم در سراسر جهان به قهوه و چای علاقه دارند و معمولاً خواص و فواید این دو نوشیدنی مورد بحث قرار میگیرد. هر دو از موادی تشکیل شدهاند که میتوانند به سلامتی انسان کمک کنند. در ادامه محتوا، به خوردن چای و قهوه با هم، چای بهتر است یا نسکافه، چای سبز بهتره یا قهوه، مضرات چای و قهوه، خواص چای و قهوه اشاره خواهیم کرد.

چای هل هل یکی از ادویه های رایج است که طعم گرم و بسیار خوشبویی دارد و از آن برای افزودن طعمی دلپذیر به نوشیدنی ها، غذا ها و شیرینی ها استفاده می شود. چای هل یکی از پر طرفدار ترین روش ها برای استفاده از دانه هل است.

در این محتوا به موارد خواص چای زعفران ،مضرات چای زعفران ،چای زعفران برای پریودی ،تاثیر چای زعفران بر حاملگی،طرز تهیه چای زعفران برای افسردگی و سایر موارد در مورد چای زعفران میپردازیم.