علت میل زیاد به چای

علت زیاد چای خوردن چیست؟ مصرف زیاد چای و بررسی دلایل آن یکی از مهمترین دغدغه‌ها برای افراد مختلف به ویژه بسیاری از ایرانیان است. چراکه عده زیادی از افراد به این نوشیدنی علاقه بیش از حد نشان داده و در طول یک روز بیشتر از ۵ لیوان چای سیاه و یا حتی سبز مصرف می‌کنند.


نتایج بسیاری از پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که مصرف زیاد چای عوارضی را برای شما ایجاد می‌کند. چراکه این نوشیدنی دارای ترکیبات مختلف از جمله کافئین است. از مهمترین عوارض مصرف زیاد چای می‌توان به سردرد، عصبی شدن، مشکلات خواب، تحریک پذیری، اسهال و استفراغ و... اشاره کرد. 

در این مقاله علت زیاد چای خوردن را بررسی خواهیم کرد. اما پیش از ورود به بحث ذکر این نکته ضرورت دارد که این محتوا صرفاً جنبه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی داشته و برای کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی باید با پزشک خود مشورت کنید.

علت میل زیاد به چای

علت میل زیاد به چای دقیقاً مشخص نیست. اما با این حال ممکن است نشانه عدم توازن قند خون در بدن مصرف کننده باشد. از نظر بسیاری از متخصصان مصرف زیاد چای احتمال دارد نشان دهنده یک نوع حساسیت و یا آلرژی غذایی نیز باشد.
به همین دلیل افرادی که به مصرف زیاد چای تمایل دارند باید آزمون‌ها و آزمایش‌های مختلفی را انجام دهند تا دلیل اصلی این اتفاق برای آن‌ها روشن و مشخص شود. حواستان به این نکته هم باشد که در بسیاری از مواقع حساسیت به یک غذا و یا یک نوشیدنی خاص افراد را وادار می‌کند تا بیش از حد به سمت آن تمایل پیدا کنند. 
برای نمونه بسیاری از خانم‌ها در زمان‌های پیش از قاعدگی، احساس گرسنگی شدیدی را تجربه کرده و تمایل زیادی به مصرف کردن نوشیدنی‌های کافئین دار از خود نشان می‌دهند و به این ترتیب چای سبز و سیاه زیادی مصرف می‌کنند. مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی‌ها نیز می‌تواند تنظیم قند خون بدن را به هم بزند و یا اختلالاتی را در آن به وجود آورد.

علت زیاد چای خوردن چیست؟

مطابق با پژوهش‌های علمی که تاکنون انجام شده علت زیاد چای خوردن می‌تواند نشانه یک نوع کمبود تغذیه‌ای در بدن مصرف کننده باشد. در بسیاری از مواقع افراد به دلیل خستگی آدرنال به سمت این نوشیدنی و مصرف زیاد آن تمایل پیدا می‌کنند. 
بعضی از افراد هم ممکن است به دلیل کم خواب شدن و یا انرژی کم و افزایش استرس و فشار به نوشیدن چای سبز و سیاه روی بیاورند که تمامی این دلایل نشانه‌هایی از نیازهای بدن است. علت زیاد چای خوردن چه حساسیت و آلرژی باشد و چه عدم توازن قند خون و چه دیگر دلایل، فرقی نمی‌کند. 
در هر صورت قطع یکباره این نوشیدنی نیز صحیح نبوده و ممکن است مصرف کننده را با چند عارضه جانبی روبرو کند. در بعضی از مواقع نیز قطع کردن ناگهانی و یکباره چای سبز و سیاه علائم محرومیت را در مصرف کننده به وجود می‌آورد. 
از جمله این علائم می‌توان به سردرد و عصبانیت اشاره کرد. بسیاری از افراد با مشاهده این عوارض به صورت مجدد به حالت قبلی یعنی مصرف زیاد چای و نوشیدنی‌های کافئین دار باز می‌گردند. پس حواستان باشد که مقدار مصرف این نوشیدنی را به آهستگی و حداقل طی یک مدت زمان مانند یک ماه کم کرده و دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های دیگر را با آن جایگزین کنید.

مصرف چای زیاد

چای خواص درمانی زیادی دارد. به همین دلیل هم در طب سنتی ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار شده است. نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف چای در کاهش ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن اثرگذار بوده و می‌تواند در درمان مشکلاتی از قبیل سرطان، چاقی، دیابت و یا حتی بیماری‌های قلبی نقش موثر داشته باشد. 
با این حال مصرف چای زیاد نیز صحیح نیست. پس اگر از جمله افرادی هستید که در طول یک روز بیشتر از ۳ تا ۴ فنجان یعنی چیزی در حدود ۷۱۰ تا ۹۵۰ میلی‌ لیتر چای مصرف می‌کنید باید احتیاط کنید. چراکه امکان دارد با عوارض جانبی مصرف زیاد چای مواجه شوید. یکی از مهمترین این عوارض احتمال کاهش جذب آهن است. 
حواستان باشد که در ترکیبات این گیاه ماده‌ای به نام تانن وجود دارد. این ماده می‌تواند به آهن‌های موجود در غذا متصل شده و در جذب آن‌ها مشکلاتی را به وجود آورد. به ویژه اگر از جمله افرادی هستید که از کمبود آهن رنج می‌برند بهتر است مصرف چای زیاد را ترک کنید. 
مصرف زیاد چای عوارض دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش اضطراب، استرس و بی‌قراری اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید برگ‌های گیاه چای دارای کافئین هستند که مصرف بیش از اندازه آن به احساس اضطراب و بی قراری کمک می‌کند. 
در حالت معمول یک فنجان چای با حجم متوسط یعنی ۲۴۰ میلی لیتر، چیزی در حدود ۱۱ تا ۶۱ میلی‌ گرم کافئین دارد. در چای سیاه مقدار کافئین بیشتر از چای سبز و سفید است. هرچه بیشتر چای را دم کنید مقدار کافئین آن هم بیشتر خواهد شد. 
وجود کافئین علاوه بر ایجاد احساس اضطراب و بی قراری، به کم خوابی هم منجر می‌گردد. به همین دلیل مصرف زیاد چای ممکن است چرخه خواب شما را مختل سازد. خواب ناکافی نیز شما را با مشکلات ذهنی روبرو خواهد کرد و به خستگی، اختلال در حافظه و کاهش تمرکز منجر خواهد شد. 
از سوی دیگر مصرف زیاد چای و کم خوابی، احتمال چاقی و اضافه وزن را افزایش داده و باعث می‌شوند تا بدن نتواند میزان قند خون را تحت کنترل و نظارت قرار دهد. با این حال و همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد مصرف چای به میزان کافی و مناسب مزایا و فوایدی هم دارد که از مهمترین این مزایا می‌توان به وجود آنتی اکسیدان در این محصول اشاره کرد که نقش قابل توجهی در سلامت بدن مصرف کننده داشته و به سلامت قلبی وی کمک می‌کند. 
مصرف مناسب این نوشیدنی کلسترول بد یعنی ال دی ال LDL را کاهش می‌دهد که می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته باشد. 
برای اینکه از این مزایا برخوردار شوید باید علاوه بر عدم مصرف زیاد چای، این محصول و نوشیدنی محبوب را از شرکت‌ها و مجموعه‌هایی خریداری کنید که مطمئن هستید چای سیاه و سبز مورد نظر شما را به شیوه ارگانیک و خالص تهیه کرده و محصولی کاملاً طبیعی، با کیفیت و اصل را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.
چای سیاه و سبز مرغوب، اصل و با کیفیت را می‌توانید از طریق مراجعه به وبسایت کارخانه نور جعفری به آدرسnoorjafari.com  تهیه کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید.
 

مطالب دیگر

چای گس چای شمال با رنگی دلنشین و طعم گس خاص خود، در میان چای های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. این چای، محبوب دیرینه مصرف کنندگان قدیمی چای گیلان و چای خانه ها بوده است. طعم گس این چای، طعم اصیل چای را تداعی می کند و برای علاقه مندان به طعم های خاص بسیار دلچسب است.

راهنما نگهداری چای خشک چای، نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم جهان، در انواع مختلفی از جمله چای سیاه، چای سبز و چای کیسه ای موجود است. اما آیا می دانید که نحوه نگهداری از چای می تواند بر طعم و عطر آن تأثیر بسیار زیادی بگذارد؟

از کجا بفهمیم چای دم کشیده|مدت زمان دم کشیدن چای ایرانی چای، نوشیدنی محبوب جهانی، همدم لحظات گرم و خنک زندگی ماست. چه در سرمای زمستان و چه در گرمای تابستان، یک فنجان چای می تواند لذتی وصف نا پذیر داشته باشد. اما گاه در حسرت طعم خاص و دل انگیزی هستیم که در یک کافه یا رستوران تجربه کرده ایم، در حالی که از همان نوع چای استفاده می کنیم.

اگر شما علاقه مند به چای ایرانی هستید، احتمالاً نام چای سر گل را شنیده اید. این چای به عنوان برترین و با کیفیت ترین چای ایرانی شناخته می شود و در بین سایر انواع چای های ایرانی، مورد توجه و محبوبیت بیشتری قرار دارد. با این حال برخی افراد با این چای آشنا نیستند. به همین دلیل در این محتوا قصد داریم چای سر گل، زمان برداشت چای سر گل بهاره و خواص چای سر گل را معرفی کرده و به بررسی تفاوت های موجود بین چای سر گل و چای ممتاز بپردازیم.

تاثیر چای داغ و سرد در بدن مصرف چای سیاه یکی از عادات مرسوم در کشور ماست. اما یکی از دغدغههایی که بسیاری از افراد در مورد مصرف چای سیاه دارند، انتخاب بین خوردن چای به صورت سرد یا گرم است. طبق ویژگی های مربوط به مصرف چای سیاه، دمای مورد نیاز آن برای مصرف میتواند متفاوت باشد.

بهترین دمنوش آرامش بخش آیا تا به حال به فکر استفاده از دمنوش های ضد استرس و اضطراب برای مقابله با استرس های روزمره افتاده اید؟ اضطراب و استرس واکنش هایی هستند که به رویداد های دلهره آوری که در طول روز و در زندگی روزمره با آنها مواجه می شویم، نشان می دهیم. اگر تجربه اضطراب و استرسی که هم ذهن و هم بدن را درگیر می کند طولانی باشد، ممکن است روند عادی زندگی ما را مختل کند و در اینجا نیاز به راهکار های درمانی داریم.

خوردن چای در شب نوشیدن چای قبل از خواب یکی از عادت های روزانه بسیاری از افراد می باشد. برخی افراد از این عادت برای بهبود خواب خود استفاده می کنند و اعتقاد دارند که نوشیدن چای قبل از خواب می تواند به خواب عمیق تر و بهتری کمک کند. اما باید توجه داشت که خوردن چای در شب می تواند مضراتی برای سلامتی بدن داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

فشار خون چیست؟ فشار خون به دو قسمت تقسیم می شود: 1. فشار سیستولیک: این فشار به معنای فشار خون در هنگام پمپاژ خون توسط بطن های قلب است. این عدد بالا تری است که در خواندن فشار خون نمایش داده می شود.

بیشتر مردم در سراسر جهان به قهوه و چای علاقه دارند و معمولاً خواص و فواید این دو نوشیدنی مورد بحث قرار میگیرد. هر دو از موادی تشکیل شدهاند که میتوانند به سلامتی انسان کمک کنند. در ادامه محتوا، به خوردن چای و قهوه با هم، چای بهتر است یا نسکافه، چای سبز بهتره یا قهوه، مضرات چای و قهوه، خواص چای و قهوه اشاره خواهیم کرد.