تاثیر چای برروی تیروئید

تاثیر چای برروی تیروئید دومین نوشیدنی محبوب در ایران پس از آب، چای است. انواع چای اعم از چای سیاه یا چای سبز، به خوبی جای خود را در زندگی روزمره ایرانیان باز کرده و اغلب افراد، به مصرف روزانه آن عادت دارند. درباره فواید و مضرات چای نیز گفتگوها پایانی ندارد.

 

به طور کلی چای و دمنوش‌های مختلف گیاهی، همگی مزایا و البته مضراتی دارند. با این حال، در اغلب موارد مزایای آن‌ها بسیار بیشتر از معایب است. چای سبز و سیاه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هر یک مزایا و خواصی ویژه را به همراه دارند. آنچه در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم، تاثیر چای سیاه بر تیروئید است. کسانی که به کم کاری یا پر کاری تیروئید مبتلا هستند، آیا می‌توانند به طور معمول چای سبز و چای سیاه مصرف کنند؟ تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به صورت عملی و مستند، به تاثیر چای بر روی تیروئید بپردازیم.

آیا چای سبز برای تیروئید مضر است؟

چای سبز به عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان شناخته می‌شود. مزایای سلامتی شگفت انگیزی که چای سبز ارائه می‌دهد، باعث شده که به یک نوشیدن محبوب تبدیل شود. برخی از افراد برای حفظ سلامتی خود چای سبز می‌نوشند و برخی دیگر آن را به طور کامل جایگزین قهوه کرده‌اند. در کشورهای آسیایی و بخصوص در شرق آسیا، چای سبز یکی از محبوب‌ترین انواع دمنوش است. با این حال تاثیر چای سبز بر تیروئید چیست؟ آیا این چای تاثیرات منفی نیز به همراه دارد؟
در مطالعه‌ای از چای سبز به مقدار بسیار بالا استفاده کردند و تاثیر نوشیدن افراطی آن بر روی تیروئید سوژه آزمایش را بررسی کردند. نتیجه مطالعه، فعالیت نامتعادل تیروئید بود. این مطالعه بر روی موش‌ها انجام شد و همانطور که اشاره کردیم، دوز بالایی از چای سبز به کار رفت. همواره افراط و تفریط می‌تواند خطرناک باشد. نوشیدن بیش از حد چای و به مقدار بسیار زیاد می‌تواند فعالیت تیروئید را به خطر بیاندازد. در حالی که نوشیدن 2 تا 3 لیوان تاثیرات مثبتی نیز به همراه دارد و می‌تواند به مشکلات کم کاری تیروئید نیز کمک کند. 

تاثیر چای سیاه بر تیروئید

چای سیاه و کم کاری تیروئید


چای سیاه فواید زیادی دارد. این چای که از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود، آنتی اکسیدان فراوانی دارد که برای سلامتی مفید شناخته می‌شود. با این حال تاثیر چای بر روی تیروئید می‌تواند مثبت یا منفی باشد. از آنجایی که چای سیاه حاوی ترکیبات گواتروژنیک است، بر افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند، تاثیر منفی می‌گذارد. ترکیبات گواتروژنیک باعث می‌شود تا جذب عنصر ید در بدن کاهش یابد. ید یکی از مواد معدنی ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئید است. به همین سبب، توصیه می‌شود که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید روزانه بیش از 2 فنجان چای سیاه مصرف نکنند و ترجیحاً آن دو فنجان را نیز رقیق (کم رنگ) صرف کنند. 

تاثیر چای برروی تیروئید

مطالعات مختلفی در زمینه تاثیر چای بر تیروئید انجام شده است. در این مطالعات اغلب دوزهای مختلفی از چای را استفاده کرده‌اند تا تاثیرات آن را بررسی کنند. چای منبعی غنی از فلاونوئیدهای پلی فنولیک از جمله کاتچین است که به سلامتی کمک می‌کند. فلاونوئیدها دارای اثر ضد تیروئید و گواتروژن هستند. با این حال مصرف بالای چای سبز و سیاه اثرات مضری به همراه دارد. 

در این مطالعات میزان دوز مصرفی در طول یک دوره مشخص افزایش یافت تا تاثیرات آن بررسی شود. نتیجه بررسی آن بود که چای سبز و سیاه هر دو اگر به میزان زیاد مصرف شوند، ممکن است تاثیرات منفی به همراه داشته باشند. چای سبز تاثیرات کمتری نسبت به چای سیاه دارد. با این وجود، میزان مصرف برای هر فرد متفاوت است، پیشنهاد ما آن است که میزان دوز مصرفی را با پزشک خود در میان بگذارید. در نظر داشته باشید که مضرات چای، تا حد زیادی به کیفیت آن نیز بستگی دارد. برخی چای‌های دارای اسانس غیر طبیعی، به مراتب مضرات بیشتری را به همراه خواهند داشت و چای‌های طبیعی و ارگانیک، قطعاً تاثیرات مثبت‌شان بیشتر از مضراتشان خواهد بود. بنابراین در انتخاب برند چای و کیفیت آن نیز باید توجه داشته باشید.

تاثیر چای سیاه بر تیروئید 

چای سیاه مزیت‌های زیادی دارد، به خصوص اگر با کیفیت بالایی تهیه شده باشد. چای سیاه با داشتن ترکیباتی که باعث کاهش کلسترول می شوند، به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. این چای بر عملکرد مغز مانند بهبود حافظه و تمرکز تاثیر گذار است، همچنین به سلامت روده کمک می‌کند. با این حال، تاثیر آن بر عملکرد غده تیروئید می‌تواند مثبت یا منفی باشد. 
اگر چای سیاه به میزان زیاد مصرف شود، در طولانی مدت اندازه کلی غده را تغییر می‌دهد و همچنین باعث افزایش اندازه سلول‌های فولیکولی می‌شود. در عین حال، مصرف به اندازه آن (مانند یک فنجان در روز)، می‌تواند به درمان کم کاری تیروئید کمک کند. مطالعات نشان داده که چای سیاه دارای اثرات ضد التهابی بر تیروئید است و از آسیب ناشی از آلاینده‌های محیطی مانند سرب و کادمیوم جلوگیری می‌کند. به همین سبب توصیه می‌کنیم اگر در شهرهای بزرگ و پر آلاینده زندگی می‌کنید، نوشیدن حداقل یک فنجان چای را در رژیم غذایی خود قرار دهید. 

علاوه بر موارد گفته شده، چای سیاه می‌تواند به کاهش خطر گواتر کمک کند، وضعیتی که در آن غده تیروئید بزرگ می‌شود. پلی فنول‌های درون چای سیاه به کاهش التهاب تیروئید کمک کرده و از شکل‌گیری گواتر تا حد ممکن جلوگیری می‌کنند. با این حال همان‌طور که اشاره کردیم، در مصرف چای زیاده روی نکنید، تا تاثیرات مثبت آن ایجاد شود. 

تاثیر چای سبز بر تیروئید

چای سبز منبعی غنی از آنتی اکسیدان است که کمک می‌کند بدن ما سالم بماند. یک محافظ قوی و خوش طعم است که پس از نوشیدن آن اثرات مثبتی بر بدن بر جای می گذارد. ممکن است مصرف بیش از حد چای سبز تاثیرات منفی داشته باشد، با این حال این مسئله برای تمامی مواد صادق است. حتی مصرف بالای ویتامین سی هم می‌تواند مضر باشد. 
اشاره کردیم که چای سبز ممکن است بر عملکرد تیروئید تاثیر منفی بگذارد. با این وجود چای سبز به مدیریت افتالموپاتی کمک می‌کند؛ این بیماری مرتبط با تیروئید است و یک اختلال خود ایمنی شناخته می‌شود که در آن عضلات خارج چشم بزرگ شده و حجم بافت چربی بیشتر می‌شود. چای سبز کمک می‌کند تا این بیماری تحت کنترل قرار گیرد. همچنین چای سبز، با داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی از آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت خواهد کرد. 

سخن پایانی

با آنکه در این مقاله به مطالعات مختلفی در زمینه تاثیرات چای بر تیروئید اشاره کردیم، باید توجه داشته باشید که این اطلاعات در جهت آگاه سازی استفاده شده اند و برای کسب اطلاعات دقیق و تاثیرات چای بر بدن خود، بهتر است با افراد متخصص در تماس باشید. بدن هر فرد نسبت به دیگر متفاوت است و تاثیرات چای سبز یا سیاه می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برای هر فرد رقم بزند. اگر به بیماری‌های کم کاری یا پر کاری تیروئید دچار هستید، حتما با اطلاعات لازم در مورد رژیم غذایی خود را از پزشک دریافت کنید. چای سبز و سیاه مزایای زیادی دارند، با این حال در مصرف آنها باید دقت کرد و از افراط پرهیز نمود. همچنین، بهتر است از کالاهای مرغوب و با کیفیت برای تهیه چای استفاده کنید. شما می‌توانید چای سبز و سیاه را با بهترین قیمت‌ها به صورت مستقیم از وب سایت رسمی نورجعفری خریداری کنید.
 

مطالب دیگر

اگر شما علاقه مند به چای ایرانی هستید، احتمالاً نام چای سر گل را شنیده اید. این چای به عنوان برترین و با کیفیت ترین چای ایرانی شناخته می شود و در بین سایر انواع چای های ایرانی، مورد توجه و محبوبیت بیشتری قرار دارد. با این حال برخی افراد با این چای آشنا نیستند. به همین دلیل در این محتوا قصد داریم چای سر گل، زمان برداشت چای سر گل بهاره و خواص چای سر گل را معرفی کرده و به بررسی تفاوت های موجود بین چای سر گل و چای ممتاز بپردازیم.

تاثیر چای داغ و سرد در بدن مصرف چای سیاه یکی از عادات مرسوم در کشور ماست. اما یکی از دغدغههایی که بسیاری از افراد در مورد مصرف چای سیاه دارند، انتخاب بین خوردن چای به صورت سرد یا گرم است. طبق ویژگی های مربوط به مصرف چای سیاه، دمای مورد نیاز آن برای مصرف میتواند متفاوت باشد.

بهترین دمنوش آرامش بخش آیا تا به حال به فکر استفاده از دمنوش های ضد استرس و اضطراب برای مقابله با استرس های روزمره افتاده اید؟ اضطراب و استرس واکنش هایی هستند که به رویداد های دلهره آوری که در طول روز و در زندگی روزمره با آنها مواجه می شویم، نشان می دهیم. اگر تجربه اضطراب و استرسی که هم ذهن و هم بدن را درگیر می کند طولانی باشد، ممکن است روند عادی زندگی ما را مختل کند و در اینجا نیاز به راهکار های درمانی داریم.

خوردن چای در شب نوشیدن چای قبل از خواب یکی از عادت های روزانه بسیاری از افراد می باشد. برخی افراد از این عادت برای بهبود خواب خود استفاده می کنند و اعتقاد دارند که نوشیدن چای قبل از خواب می تواند به خواب عمیق تر و بهتری کمک کند. اما باید توجه داشت که خوردن چای در شب می تواند مضراتی برای سلامتی بدن داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

فشار خون چیست؟ فشار خون به دو قسمت تقسیم می شود: 1. فشار سیستولیک: این فشار به معنای فشار خون در هنگام پمپاژ خون توسط بطن های قلب است. این عدد بالا تری است که در خواندن فشار خون نمایش داده می شود.

بیشتر مردم در سراسر جهان به قهوه و چای علاقه دارند و معمولاً خواص و فواید این دو نوشیدنی مورد بحث قرار میگیرد. هر دو از موادی تشکیل شدهاند که میتوانند به سلامتی انسان کمک کنند. در ادامه محتوا، به خوردن چای و قهوه با هم، چای بهتر است یا نسکافه، چای سبز بهتره یا قهوه، مضرات چای و قهوه، خواص چای و قهوه اشاره خواهیم کرد.

چای هل هل یکی از ادویه های رایج است که طعم گرم و بسیار خوشبویی دارد و از آن برای افزودن طعمی دلپذیر به نوشیدنی ها، غذا ها و شیرینی ها استفاده می شود. چای هل یکی از پر طرفدار ترین روش ها برای استفاده از دانه هل است.

در این محتوا به موارد خواص چای زعفران ،مضرات چای زعفران ،چای زعفران برای پریودی ،تاثیر چای زعفران بر حاملگی،طرز تهیه چای زعفران برای افسردگی و سایر موارد در مورد چای زعفران میپردازیم.