بهترین زمان مصرف چای

بهترین زمان مصرف چای سیاه و چای سبز چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ایرانیان محسوب می‌شود. این نوشیدنی گرم و مطبوع در انواع مختلفی تولید می‌شود اما در ایران شناخته شده‌ترین نوع چای، چای سبز و چای سیاه است. از نظر پزشکی زمان نوشیدن چای و مقدار آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به طوری که غلظت چای، زمان استفاده از آن، میزان گرما و... می‌تواند تأثیرات مستقیم بر سلامتی داشته باشد. ما در این مقاله به تمام نکات مرتبط با نوشیدن چای سبز و سیاه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بهترین زمان مصرف چای سیاه

چای سیاه اصلی‌ترین نوع چای مصرفی ایرانی‌ها است. بسیاری از ایرانیان به اندازه‌ای به این نوشیدنی علاقه دارند که هر زمان هوس نوشیدن آن را داشته باشند، چای می‌نوشند. اما همانطور که اشاره مختصری داشتیم ترکیبات چای سیاه و میزان مصرف آن می‌تواند بر سلامتی فرد تأثیرگذار باشد. بنابراین توصیه می‌شود که برای بهره‌مندی از خواص چای سیاه آن را در بهترین زمان ممکن نوش جان کنید.

چای حاوی مقادیری کافئین و فلاونوئید است. بنابراین نوشیدن آن در زمان‌های نامناسب می‌تواند باعث برهم خوردن تعادل درونی بدن و احساسات ناخوشایند باشد. مثلاً نوشیدن چای سیاه نباید بلافاصله بعد از غذا یا در زمان گرسنگی باشد. حتی قبل از خوردن غذا نیز نباید چای نوشید. در چنین شرایطی نوشیدن چای مانع از جذب مواد مغذی غذا خواهد شد.

اگرچه کافئین چای سیاه خیلی زیاد نیست اما نوشیدن آن قبل از خواب ممکن است کیفیت خواب شما را مختل کند. بنابراین می‌توان گفت که بهترین زمان نوشیدن چای سیاه در طول روز استفاده از آن به عنوان میان وعده است. شما می‌توانید با نوشیدن یک لیوان چای به عنوان میان وعده صبح و عصر از تمام مزایای آن بهره‌مند شوید.

شما می‌توانید در تمام طول روز چای را به عنوان یک نوشیدنی استفاده کنید. مصرف حدود ۲ تا ۳ لیوان چای در روز می‌تواند مفید باشد. همچنین در فصول سرد سال نوشیدن چای بسیار لذت بخش بوده و باعث گرم نگه داشتن بدن می‌شود.

نکته دیگری که در مورد مصرف چای باید بدانید این است که غلظت چای نیز می‌تواند در کیفیت و تأثیر این نوشیدنی در بدن تأثیرگذار باشد. هرچه چای غلیظ‌تر باشد، میزان کافئین آن بیشتر خواهد بود و می‌تواند باعث سردرد بی‌خوابی و تحریک مشکلات سیستم گوارشی شود. چای باید کم رنگ و تازه دم باشد تا بتوانید به خوبی از همه فواید آن برخوردار شوید.

بهترین زمان مصرف چای بعد از غذا

نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا می‌تواند روند جذب مواد مغذی را مختل کند. از طرفی چای سیاه برای هضم غذا بسیار مفید است. برای بهره‌مندی کامل از مزایای چای بهتر است که نوشیدن آن را به حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بعد از غذا موکول کنید. استفاده از چای در این شرایط به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. نوشیدن چای سبز نیز قبل و بعد از وعده‌های اصلی غذایی توصیه نمی‌شود. بهترین زمان مصرف چای سبز صبح و به عنوان میان وعده است.

خوردن چای بعد از صبحانه

صبحانه نیز یک وعده غذایی محسوب می‌شود. بر خلاف تصور بسیاری از ما ایرانیان که چای را در وعده صبحانه و به همراه مخلفاتی چون نان، پنیر، کره، عسل، نیمرو و... مصرف می‌کنیم، چنین سبک تغذیه‌ای باعث اختلال در جذب مواد مغذی و مشکلات گوارشی در دراز مدت خواهد بود. چای صبحانه باید حدود نیم تا یک ساعت بعد از این وعده غذایی میل شود تا بیشترین تأثیر مثبت را بر سلامتی داشته باشد.

استفاده از چای سبز در وعده صبحانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بهتر است که برای نوشیدن این نوع چای در میان وعده صبح برنامه‌ریزی کنید. این نوشیدنی باید حداقل یک تا دو ساعت قبل از وعده ناهار یا شام مصرف شود.

پس اگر عادت به چای صبحانه دارید بهتر است زمان نوشیدن آن را تا نیم ساعت بعد از وعده صبحانه به تأخیر بی‌اندازید. مصرف چای با معده خالی می‌تواند عوارضی چون بیماری‌های گوارشی، رفلاکس و درد معده را به همراه داشته باشد.

نوشیدن چای سیاه قبل از خواب

همانطور که اشاره کردیم چای سیاه دارای مقادیر کمی کافئین است. اگرچه این میزان از کافئین نمی‌توانند مانند کافئین قهوه عمل کند، با این حال در بدن‌های حساس ممکن است نوشیدن چای سیاه قبل از خواب باعث اختلال در کیفیت خواب شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که فاصله‌ای حداقل یک ساعته بین زمان نوشیدن چای و خواب وجود داشته باشد.

خرید چای سیاه

برای خرید چای سیاه به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

زمان خوردن چای سبز برای کبد چرب

یکی از موارد مصرف چای سبز، استفاده از آن برای درمان کبد چرب است. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند بیماری کبد چرب را تا ۷۵ درصد کاهش دهد. در واقع پلی فنول‌های موجود در چای سبز با آنزیم‌های گوارشی ترشح شده در روده کوچک تعامل می‌کنند و تا حدی از تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی و پروتئین در غذا جلوگیری می‌کنند.
این باعث می‌شود که چربی هضم نشده و کالری به صورت مدفوع خارج شود. بهترین زمان مصرف چای سبز برای درمان کبد چرب صبح‌ها است. ضمن این که باید به یاد داشته باشید که مصرف بیش از اندازه چای سبز نه تنها درمان‌کننده نیست بلکه خود می‌تواند باعث آسیب‌های کبدی باشد. مصرف این نوع چای باید در حد اعتدال باشد و بیش از ۲ تا ۳ فنجان در روز مصرف نشود.

بهترین زمان استفاده از چای

نکته دیگری که در نوشیدن چای سبز باید به آن دقت داشته باشید این است که چای سبز را نباید بیش از ۲ تا ۳ دقیقه دم کنید. زمان دم کمتر باعث می‌شود که طعم گس و تلخ برگ چای آزاد نشود. هرچه زمان دم کشیدن چای بیشتر باشد، مزه آن تلخ‌تر خواهد بود.

به گفته پژوهشگران بهترین زمان مصرف چای سبز صبح و قبل از ورزش است. با این حال توصیه شده است که این نوع چای را با معده خالی مصرف نکنید. بدترین زمان مصرف چای سبز نیز پس از غذا و شب‌ها است. ترکیبات مختلفی که در چای سبز وجود دارد می‌تواند با مواد معدنی و مغذی موجود در غذا واکنش نشان داده و مانع از جذب موادی چون آهن، مس، کروم، روی و... در بدن می‌شود.

برای بهره‌مندی بیشتر از خواص چای سبز در درمان کبد چرب یا کاهش وزن می‌توانید این نوشیدنی را همراه با مقداری دارچین دم کنید.

خوردن چای سیاه بعد از غذا

یکی از بدترین عاداتی که اکثر ایرانی‌ها به آن مبتلا هستند، نوشیدن چای سیاه بلافاصله بعد از غذا است. نوشیدن چای بلافاصله بعد از مصرف مواد خوراکی به دلیل وجود ترکیباتی که دارد مانع جذب مواد مغذی غذا می‌شود. بهترین زمان مصرف چای بعد از غذا نیم الی یک ساعت پس از صرف غذا است. به ویژه اگر به کمخونی دچار هستید مصرف چای بلافاصله بعد از صرف غذا مانع جذب آهن می‌شود.

خوردن چای بعد از غذا برای مردان

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف چای بعد از غذا برای خانم‌ها مضر و برای آقایان مفید است. همانطور که اشاره کردیم مصرف چای مانع از جذب آهن غذا می‌شود. اکثر زنان به کمبود آهن دچار هستند و نوشیدن چای بلافاصله بعد از وعده اصلی غذایی این کمبود را تشدید می‌کند.

چای دارای ترکیبی به نام اسید‌تانیک است که این ماده جاذب املاح پرارزشی مانند آهن، کلسیم، منیزیم و روی است که این ماده می‌تواند برای خانم‌ها به دلیل کمبود آهن بدنشان مشکل ساز بوده، چون بدن انسان در روز به ۱۲ میلی‌گرم آهن نیاز دارد که به طور استاندارد در خانم‌ها ۱۰ میلی‌گرم و در آقایان ۱۵ میلی‌گرم است و مصرف چای بعد از غذا، برای آقایان مفید ولی برای خانم‌ها مضر است چون آهن غذا را جذب کرده و بدن آن‌ها از آهن خالی می‌ماند. مصرف زیاد چای می‌تواند با عوارضی چون درد معده، اختلال در سیستم گوارشی، رفلاکس معده و... در زنان و مردن می‌شود.

خرید چای سبز

برای خرید چای سبز به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

خوردن چای بعد از غذای چرب

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا عواض ناشی از غذای چرب را خنثی می‌کند. این تصور کاملاً اشتباه است. همانطور که در طول مقاله بار‌ها اشاره کردیم خوردن چای بلافاصله بعد از غذا توصیه نمی‌شود. با این حال اگر غذای چرب میل کرده‌اید و قصد دارید از اثرات و عوارض آن بکاهید، می‌توانید با نوشیدن چای زنجبیل این کار را انجام دهید.
دم کردن چای با مقدار اندکی زنجبیل ضمن برخورداری از طعم و بوی لذت بخش از بروز مشکلاتی چون رفلاکس معده بعد از غذا‌های چرب پیشگیری می‌کند. نوشیدن این نوع چای نیز باید در فاصله نیم تا یک ساعت بعد از صرف وعده اصلی انجام گیرد.

بسیاری افراد معتقدند که چای سبز می‌تواند عوارض ناشی از خوراک چرب را از بین ببرد. این مسأله کاملاً اشتباه است. اگرچه چای سبز یک نوشیدنی عالی برای کاهش سایز و وزن و یک چربی سوز محسوب می‌شود با این حال نوشیدن چای سبز بعد از وعده‌های اصلی کار اشتباهی است و توصیه نمی‌شود. بهترین زمان مصرف چای سبز صبح و قبل از ورزش است.

جمع‌بندی

چای یک نوشیدنی محبوب در سراسر دنیا به ویژه ایران است. در ایران مصرف چای سیاه بیش از انواع دیگر چای مورد توجه است. مصرف چای اگر به اندازه و مطابق با استاندارد‌های تعریف شده باشد با مزایای بسیاری همراه است اما مصرف چای کهنه دم، غلیظ و در زمان نامناسب نه تنها هیج فایده‌ای برای بدن ندارد بلکه مضرات آن به مراتب بیشتر خواهد بود. ما در این مقاله به بررسی نکات مهم مرتبط با مصرف چای سیاه و چای سبز پرداختیم. 

 

 

 

 

 

مطالب دیگر

فشار خون چیست؟ فشار خون به دو قسمت تقسیم می شود: 1. فشار سیستولیک: این فشار به معنای فشار خون در هنگام پمپاژ خون توسط بطن های قلب است. این عدد بالا تری است که در خواندن فشار خون نمایش داده می شود. 2. فشار دیاستولیک: این فشار به معنای فشار بین ضربان های قلب است و نشان دهنده فشار خون در زمان استراحت قلب می باشد. این عدد پایین تری است که در خواندن فشار خون نمایش داده می شود. در ادامه محتوا فشار خون بالا را توضیح داده و به تأثیر چای برای فشار خون و تاثیر چای سیاه و چای سبز برای فشار خون بالا می پردازیم. فشار خون بالا مفهوم فشار خون بالا (هیپرتانشن) این است که خون در شریان های شما با فشاری بیش از حد طبیعی جریان دارد. اگر فشار خون بالا درمان نشود، ممکن است منجر به عوارضی مانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی، حمله قلبی و سکته گردد. تقریباً نیمی از بزرگ سالان در جهان و در کشور ایران، با فشار خون بالا مواجه هستند. تخمین زده می شود که تا ۴۰ درصد از جمعیت ایرانی فشار خون سیستولیک بیشتر از ۱۳۰ میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک بیشتر از ۸۰ میلی متر جیوه دارند، یا برای کنترل فشار خون بالا از دارو ها استفاده می کنند. تغییرات در سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی سالم، محدود کردن مصرف سدیم، ورزش منظم، حفظ وزن مناسب و ترک سیگار و الکل معمولاً برای درمان فشار خون بالا توصیه می شود. در برخی موارد ممکن است نیاز به دارو های کاهش فشار خون وجود داشته باشد. همچنین بسیاری از افراد از دمنوش ها و ترکیبات گیاهی مختلف برای کنترل فشار خون بالا استفاده می کنند. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که برخی از چای ها مانند چای سیاه و چای سبز ممکن است در کاهش فشار خون مفید باشند. چای برای فشار خون وقتی درباره فشار خون بالا صحبت می شود، نوشیدنی های مختلف نظیر چای سیاه، چای سبز و چای هیبیسکوس تأثیرات متفاوتی بر روی آن دارند. بر اساس تحقیقات تأثیر چای سیاه و چای سبز بر فشار خون مقایسه شده و نتیجه حاصل از آن این است که مصرف طولانی مدت هر دو نوع چای می تواند منجر به کاهش فشار خون شود، اما تأثیر چای سبز بیشتر است. چای هیبیسکوس یا چای ترش نیز به عنوان یک نوشیدنی کاهنده فشار خون شناخته می شود. در یک مطالعه شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: گروه مداخله که هر روز صبح به مدت یک ماه ۲ لیوان چای ترش مصرف کردند و گروه کنترل که از این نوشیدنی استفاده نکردند. پس از پایان تحقیق مشخص شد که نوشیدن چای ترش با کاهش فشار خون همراه است. چای هیبیسکوس دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان ها، از جمله آنتوسیانین است. بر اساس تحقیقات آنتی اکسیدان ها به عروق خونی کمک می کنند تا در مقابل آسیب هایی که باعث باریک شدن آن ها می شوند، مقاومت نشان دهند. به هر حال قبل از استفاده از هر نوع چای برای مدیریت فشار خون، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا توصیه های دقیق و مناسب برای شرایط شما دریافت کنید. چای سیاه فشار خون را بالا می برد؟ مصرف چای و دمنوش های گیاهی می تواند در اشخاصی که فشار خون آن ها وابسته به داروی خاصی نیست یا دوز دارویی آن ها در حد پائینی است، به منظور کنترل و کاهش فشار خون مفید باشد. مطالعاتی نشان داده اند که مصرف چای سیاه ممکن است تأثیر مثبتی بر فشار خون داشته باشد. در یک آزمایش انجام شده توسط متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه استرالیای غربی، گروهی از افراد داوطلب که فشار خون طبیعی یا بالا داشتند، چای سیاه مصرف کردند. در این آزمایش، افراد از طریق نوشیدن 429 میلی گرم پلی فنول های گیاهی شیمیایی که در معادل هشت و نیم فنجان چای در روز قرار دارد، بهره مند شدند. گروه دیگری از داوطلبان نیز یک دارونما با طعم مشابه چای دریافت کردند. پس از گذشت 6 ماه، گروهی که چای مصرف کرده بودند، کاهشی حدود 2-3 واحد در فشار خون خود مشاهده کردند. این نتیجه نشان می دهد که مصرف چای سیاه می تواند فشار خون را کاهش دهد. مصرف چای سیاه به طور کلی فشار خون را بالا نمی برد و به نظر می رسد که مصرف دائمی چای سیاه حتی می تواند در کاهش فشار خون مؤثر باشد. این امر برای افرادی که فشار خون طبیعی دارند و همچنین برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا صدق می کند. برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف مداوم چای سیاه، به عنوان یک منبع غنی از فنول ها و آنتی اکسیدان ها، می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و در برخی موارد حتی می تواند خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را نیز کاهش دهد. همچنین بر اساس تحقیقات جدید، مصرف سه فنجان چای در روز می تواند فشار خون را در افراد با فشار خون بالا کاهش دهد. این تحقیقات توسط محققان انجام شده و نتایج نشان می دهند که مصرف میانگین سه فنجان چای در روز می تواند میزان فشار خون را دو تا سه واحد کاهش دهد. جمال شعبان، استاد قلب در انستیتوی ملی قلب مصر اعلام کرده است که در این تحقیق، اثر مصرف چای بر فشار خون در 95 مرد و زنی که به طور منظم چای می نوشیدند بررسی شده است. در ابتدای تحقیقات میانگین فشار خون سیستولیک این افراد بین 150 تا 155 بوده است. در این تحقیقات، افراد به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول سه فنجان چای در روز به مدت شش ماه مصرف کردند، در حالی که گروه دوم یک نوشیدنی جایگزین با طعم چای و مقدار کافئین معادل دریافت کردند. هر دو گروه از نظر سن و وزن یکسان بودند. نتایج نهایی این تحقیق نشان داد که گروهی که چای مصرف می کردند، با کاهش دو تا سه واحد در فشار خون سیستولیک در طول روز و تقریباً دو واحد در فشار خون دیاستولیک مواجه شدند. این نتایج نشان می دهند که مصرف چای می تواند بهبودی در فشار خون بالا ایجاد کند. چای سبز برای فشار خون بالا مضر است؟ مواد فعال موجود در چای سبز می توانند تأثیر مثبتی بر فشار خون داشته باشند. یکی از عوامل اصلی افزایش فشار خون، آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین است. دارو های مورد استفاده در درمان فشار خون بالا عموماً با مهار این آنزیم، فشار خون را کاهش می دهند. چای سبز نیز به دلیل داشتن مواد مهار کننده طبیعی، می تواند عملکرد مشابهی داشته باشد. تحقیقات متعدد نشان داده اند که فشار خون در حیوانات و انسان هایی که عصاره چای سبز مصرف کرده اند، کاهش یافته است. چای سبز به طور همزمان با مهار آنزیم آنژیوتانسین، با فعالسازی یک پروتئین خاص در بدن، ماهیچه های رگ های خونی را رها کرده و باعث گشاد شدن عروق خونی می شود. این امر نیز منجر به کاهش فشار خون می شود. بنابراین، چای سبز می تواند بهبودی در کنترل فشار خون داشته باشد. یکی از عناصر فعال موجود در چای سبز، کافئین است. این ماده می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد، اما اثرات آن بیشتر بر افرادی قابل مشاهده است که حساسیت خاصی نسبت به آن دارند یا پیش از این با مشکلات فشار خون بالا رو به رو بوده اند. در واقع سطح کافئین در یک فنجان چای سبز تقریباً نصف مقدار موجود در یک فنجان قهوه است. بنابراین اگر شما دچار افزایش فشار خون یا حساسیت نسبت به کافئین هستید، بهتر است قبل از مصرف چای سبز به این نکته توجه ویژه داشته باشید. در عین حال برای افرادی که فشار خون بالا ندارند یا حساسیت خاصی نسبت به کافئین ندارند، چای سبز می تواند به عنوان یک راهکار مفید برای بهبود فشار خون مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم چای سبز می تواند منجر به کاهش قابل توجه فشار خون شود. این خاصیت مفید چای سبز برای کاهش فشار خون بیشتر از طریق کاتچین ها یا آنتی اکسیدان های موجود در آن بر می گردد. مواد دیگری مانند L-theanine نیز در چای سبز حضور دارند که می توانند به کاهش استرس و تنظیم فشار خون کمک کنند. به علاوه لازم است توجه داشت که مصرف چای سبز ممکن است با برخی از دارو های فشار خون تداخل داشته باشد. به عنوان مثال در صورت مصرف دارویی با نام عمومی نادولول، چای سبز ممکن است باعث کاهش اثر بخشی این دارو شود. اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید، بهتر است که قبل از شروع مصرف چای سبز با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر چای سبز با داروی شما تداخل نداشته باشد، استفاده از نوع بدون کافئین چای سبز توصیه می شود. سخن آخر فشار خون بالا یکی از بیماری های خطرناک و رایج است که می تواند عوارض جدی بر تمام اعضای بدن داشته باشد و به مرگ خاموش منجر شود. علاوه بر تأثیرات فیزیکی، فشار خون می تواند زندگی شخصی فرد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. برای پیشگیری و کنترل این بیماری، پس از مشاوره با یک پزشک متخصص، مصرف چای سالم و طبیعی را به عنوان یک داروی گیاهی در نظر بگیرید. این روش می تواند به شما کمک کند تا از ابتلا به فشار خون جلوگیری کنید و وضعیت سلامتی خود را بهبود بخشید. همچنین رعایت سایر توصیه های پزشکی و ادامه درمان مورد نیاز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر مردم در سراسر جهان به قهوه و چای علاقه دارند و معمولاً خواص و فواید این دو نوشیدنی مورد بحث قرار میگیرد. هر دو از موادی تشکیل شدهاند که میتوانند به سلامتی انسان کمک کنند. در ادامه محتوا، به خوردن چای و قهوه با هم، چای بهتر است یا نسکافه، چای سبز بهتره یا قهوه، مضرات چای و قهوه، خواص چای و قهوه اشاره خواهیم کرد.

چای هل هل یکی از ادویه های رایج است که طعم گرم و بسیار خوشبویی دارد و از آن برای افزودن طعمی دلپذیر به نوشیدنی ها، غذا ها و شیرینی ها استفاده می شود. چای هل یکی از پر طرفدار ترین روش ها برای استفاده از دانه هل است.

در این محتوا به موارد خواص چای زعفران ،مضرات چای زعفران ،چای زعفران برای پریودی ،تاثیر چای زعفران بر حاملگی،طرز تهیه چای زعفران برای افسردگی و سایر موارد در مورد چای زعفران میپردازیم.

در این محتوا به موارد "چای به برای چی خوبه "،"خواص چای به برای لاغری"،"چای به"،"خواص چای به برای اعصاب"،"طرز تهیه چای به " پرداخت می شود

خواص چای سبز برای زنان محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های دنیا به ترتیب آب، چای سیاه و چای سبز هستند که از این میان، چای می‌تواند جایگزین دلچسبی برای قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز باشد. بنابراین نه تنها به دلیل داشتن مقادیر کافی کافئین می‌تواند شما را سرحال و پر انرژی نگه دارد،

تاثیر چای برروی تیروئید دومین نوشیدنی محبوب در ایران پس از آب، چای است. انواع چای اعم از چای سیاه یا چای سبز، به خوبی جای خود را در زندگی روزمره ایرانیان باز کرده و اغلب افراد، به مصرف روزانه آن عادت دارند. درباره فواید و مضرات چای نیز گفتگوها پایانی ندارد.

چای در بار داری چای از جمله نوشیدنی‌هایی است که به خصوص در میان ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. از گذشته تا کنون، مصرف چای در بین ایرانیان رایج بوده و حتی گاهی یکی از ضروریات هر مهمانی و بزم نیز هست. چای ایرانی نیز با طعم و عطر خاصی که دارد، محبوبیت فراوانی را دارا است.