انواع چای سیاه|اسم انواع چای سیاه

چای سیاه، نوشیدنی کهن و اصیل، با عطر و طعمی دل انگیز، از دیر باز در فرهنگ و سنت ایرانی جایگاهی ویژه داشته و همواره به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی های گرم در میان مردم شناخته شده است.

تنوع انواع چای سیاه، ممکن است در نگاه اول کمی گیج کننده به نظر برسد. اما با شناخت و درک تفاوت های ظریف بین این انواع، می توان به راحتی چای مورد نظر و متناسب با سلیقه خود را انتخاب کرد. در ادامه این محتوا با ما همراه باشید تا انواع چای سیاه با کیفیت های گوناگون را به شما معرفی کنیم و اسم انواع چای سیاه را بشناسید.

انواع چای سیاه

انواع چای سیاه از نظر کیفیت برگ به سه دسته تقسیم می شوند: درجه 1، درجه 2 و درجه 3.

چای درجه 1 ( کیفیت مرغوب ):

چای با کیفیت و مرغوب از برگ های جوان و بالایی بوته چای تهیه می شود. انواعی مانند چای زرین، سرگل، قلم ممتاز و شکسته ممتاز جزء چای های درجه یک محسوب می شوند. به دلیل محدودیت در تولید و برداشت، چای سرگل گران قیمت تر از سایر انواع چای ایرانی است.

چای درجه 2 ( کیفیت متوسط ):

در میان انواع چای سیاه ایرانی، چای درجه دو از برگ های پایینی و قدیمی تر بوته به دست می آید. چای های قلم درشت و قلم ریز جزء چای های درجه 2 محسوب می شوند. کیفیت چای درجه دو کمی از چای درجه 1 کمتر است، اما همچنان طعم و عطر مطلوبی دارند.

چای درجه 3 ( کیفیت پایین ):

چای درجه 3 هم از برگ های پایینی و بی کیفیت بوته تهیه می شود. چای شکسته معمولی جزو چای های درجه 3 هستند. این چای ها کیفیت و مرغوبیت کمتری نسبت به دو درجه قبلی دارند.

بنابراین، انتخاب نوع چای بر اساس سلیقه و بودجه فرد متفاوت است. چای های درجه 1 گران تر اما مرغوب تر هستند، در حالی که چای های درجه 2 و 3 قیمت مناسب تری دارند. در نهایت، بهترین چای ایرانی برای هر فرد بر اساس علایق و بودجه ی فرد متفاوت خواهد بود.

اسم انواع چای سیاه 

تا اینجا با انواع چای سیاه با کیفیت های متفاوت آشنا شده اید، اکنون در این بخش از محتوا قصد داریم اسم انواع چای سیاه و ویژگی های هر یک را برای شما بیان کنیم:

چای سرگل:

چای سرگل، نگین چای های ایرانی است که از لطیف ترین بخش بوته چای، یعنی غنچه و برگ های تازه و شاداب آن به دست می آید. این چای با ظرافت و عطر بی نظیر خود، در میان چای های ایرانی و حتی جهان، جایگاهی ویژه دارد.
از ویژگی های چای سرگل می توان به برگ های ریز و پیچ خورده، طعم تلخ و گس، عطر فوق العاده، چای بسیار خوش رنگ و قیمت بالا تر اشاره کرد. وزن بیشتر چای سرگل به این دلیل می باشد که تراکم و انسجام برگ های این چای، موجب وزن بیشتر این نوع چای نسبت به انواع چای سیاه دیگر شده است. 
بنابراین برای تشخیص چای سرگل مرغوب باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. مشاهده برگ ها: به دنبال برگ های ریز و پیچ خورده باشید و از وجود برگ های شکسته دوری کنید.
  2. عطر: استشمام عطر طبیعی چای، نشان از مرغوبیت آن دارد.
  3. رنگ دم کرده: رنگ چای سرگل مرغوب، قرمز روشن و شفاف است.
  4. طعم: طعم گس و دلچسب، ویژگی بارز چای سرگل با کیفیت است.

چای شکسته ممتاز:

چای شکسته ممتاز یکی از انواع چای های پر طرفدار و مرغوب در ایران است. این چای به دلیل فرآیند ویژه ای که در تولید آن به کار گرفته می شود، از کیفیت و خصوصیات خاصی برخوردار است.
فرایند تولید چای شکسته ممتاز به این صورت است که در فصل بهار و در اوج رشد گیاه چای، تمامی برگ های گیاه چای، از جمله برگ های جوان بالا و پایین را می چینند. سپس ساقه ها و چوب های بوته ی چای را از میان برگ ها جدا می کنند. پس از فرآوری و خشک کردن برگ ها، آن ها را خرد می کنند تا به شکل چای شکسته درآیند.
نام "ممتاز" بر روی این چای به این دلیل قرار گرفته است که این چای در بهترین زمان فصل بهار برداشت می شود. در این زمان، برگ های چای از عطر و طعم بهتری برخوردار هستند و به همین دلیل چای تولید شده از آن ها نیز طعم و عطر بهتری دارد. 
در مقابل اگر زمان برداشت همین چای در فصل تابستان یا در چین دوم باشد، طعم و عطر آن بسیار کمتر است و حتی ممکن است تلخ و تیره رنگ باشد. در این صورت، به آن چای شکسته معمولی گفته می شود.

انواع چای سیاه

چای قلم:

چای قلم، نوعی چای ایرانی است که با برگ های درشت و ظاهر خاص خود، از دیگر چای ها متمایز می شود. این چای از برگ های پایینی بوته چای به همراه ساقه یا همان چوب آن تهیه می شود. بر خلاف چای های دیگر، برگ های چای قلم پس از چیدن، خرد نمی شوند و به صورت کامل با ساقه های خشک شده عرضه می شوند.
چای قلم به طور کلی طعمی گس و دلپذیر دارد. رنگ دم کرده این چای، قرمز روشن است و عطر ملایمی دارد. همچنین این چای از نظر کیفیت، در رتبه دوم چای های ایرانی قرار می گیرد. چای های سرگل و شکسته ممتاز، به ترتیب از چای قلم مرغوب تر هستند. 
یک مورد از نکاتی که باید در زمان دم کردن چای قلم رعایت کرد این است که به دلیل وجود ساقه، چای قلم به زمان بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارد.
بنابراین چای قلم، انتخاب مناسبی برای کسانی است که طعم گس چای را دوست دارند و به دنبال یک نوشیدنی طبیعی و پر خاصیت هستند.

انواع چای سیاه بر اساس فصل برداشت

طعم انواع چای سیاه بر اساس فصل برداشت متفاوت است. چای چین اول یا چای بهاره از نظر عطر و طعم، بهترین چای است. برداشت چای چین اول در فصل بهار انجام می شود، زمانی که برگ های جوان بوته ها مرغوب ترین کیفیت را دارند. چای بهاره عطر و طعم فوق العاده ای دارد.
برداشت چای چین دوم یا چای تابستانه در فصل تابستان انجام می شود. به دلیل تابش شدید تر آفتاب به برگ ها، چای تابستانه دارای کافئین بالا تری نسبت به چای بهاره است. همچنین عطر این چای نسبت به چای بهاره کمتر و تلخی آن کمی بیشتر است.
چای چین سوم یا چای پاییزه در فصل پاییز برداشت می شود. این چای کیفیت پایین تری نسبت به چای بهاره و تابستانه دارد. بنابراین برگ های چای پاییزه دارای مرغوبیت کمتری هستند و عطر و طعم کمتری دارند.

بنابراین از میان انواع چای سیاه ایرانی، چای چین اول یا چای بهاره بهترین چای از نظر عطر و طعم محسوب می شود. چای چین دوم یا تابستانه نیز کیفیت خوبی دارد، اما کمی تلخی و کافئین بیشتری دارد. و در نهایت چای پاییزه نیز کیفیت پایین تری در مقایسه با دو نوع قبلی دارد.

حرف آخر
همان طور که گفته شد، چای یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین نوشیدنی ها در میان مردم است. در این محتوا با انواع چای سیاه آشنا شدید، این آشنایی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین چای را متناسب با سلیقه و ترجیحات خود و افراد خانواده انتخاب کنید. این نوشیدنی گرم و دلپذیر می تواند خستگی و فرسودگی ناشی از یک روز کاری طولانی و پر مشغله را از تن فرد خارج کند.
با این حال باید توجه داشت که مصرف بیش از حد چای در طول روز می تواند به از دست رفتن آب بدن و در نتیجه کم خونی منجر شود. این موضوع به ویژه برای افرادی که به طور مداوم در معرض خستگی و استرس قرار دارند، بسیار اهمیت دارد. بنابراین باید به میزان مصرف چای در طول روز توجه کرد.
برای تهیه و خرید انواع چای مرغوب و با کیفیت ایرانی می توانید به وب سایت نور جعفری مراجعه و سفارش خود را با اطمینان کامل از کیفیت انواع چای سیاه ثبت کنید. همچنین این کارخانه یکی از معتبر ترین و با سابقه طولانی در زمینه عرضه و توزیع انواع چای سیاه و ایرانی می باشد.
 

مطالب دیگر

روزانه چقدر چای بخوریم چای، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان، دارای جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف است. از چای سبز و سیاه گرفته تا اولانگ، همگی از برگ‌های گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شوند و به‌دلیل طعم منحصربه‌فرد و خواص بی‌شمار درمانی‌شان شهرت دارند.

تاریخچه چای تاریخچه چای در جهان پیچیده و گوناگون است؛ زیرا روایت‌های متعددی درباره پیدایش و گسترش آن وجود دارد که اغلب مرز بین افسانه و واقعیت را مبهم می‌سازند. این نوشیدنی به‌تدریج به سایر مناطق آسیا ازجمله ایران، ژاپن، هند و سریلانکا راه یافت و هر منطقه ویژگی‌ها و سنت‌های خاص خود را در مصرف و کشت چای توسعه داد. در فرهنگ‌های مختلف جهان، به‌ویژه در مهمان‌نوازی و مراسم اجتماعی، چای نقش بسیار مهمی دارد. در فرهنگ ایرانی، چای نشانه‌ای از مهمان‌نوازی است و اولین چیزی است که خانواده ایرانی به مهمان خود تعارف می‌کند.

چای، نوعی دم نوش محبوب و پر مصرف در سر تا سر جهان است که از ترکیب شدن آب جوش با برگ های گیاه چای درست می شود. این گیاه با نام علمی کاملیا سینسیس شناخته می شود.

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در ایران و بسیاری از کشور های جهان است. این نوشیدنی گرم و دلنشین، نه تنها در مراسم های مختلف، بلکه در طول شبانه روز مورد استفاده بسیاری از مردم قرار می گیرد. به همین دلیل، شناخت و انتخاب بهترین چای ایرانی، اهمیت ویژه ای برای طرفداران این نوشیدنی گرم دارد.

چای گس چای شمال با رنگی دلنشین و طعم گس خاص خود، در میان چای های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. این چای، محبوب دیرینه مصرف کنندگان قدیمی چای گیلان و چای خانه ها بوده است. طعم گس این چای، طعم اصیل چای را تداعی می کند و برای علاقه مندان به طعم های خاص بسیار دلچسب است.

راهنما نگهداری چای خشک چای، نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم جهان، در انواع مختلفی از جمله چای سیاه، چای سبز و چای کیسه ای موجود است. اما آیا می دانید که نحوه نگهداری از چای می تواند بر طعم و عطر آن تأثیر بسیار زیادی بگذارد؟

از کجا بفهمیم چای دم کشیده|مدت زمان دم کشیدن چای ایرانی چای، نوشیدنی محبوب جهانی، همدم لحظات گرم و خنک زندگی ماست. چه در سرمای زمستان و چه در گرمای تابستان، یک فنجان چای می تواند لذتی وصف نا پذیر داشته باشد. اما گاه در حسرت طعم خاص و دل انگیزی هستیم که در یک کافه یا رستوران تجربه کرده ایم، در حالی که از همان نوع چای استفاده می کنیم.

اگر شما علاقه مند به چای ایرانی هستید، احتمالاً نام چای سر گل را شنیده اید. این چای به عنوان برترین و با کیفیت ترین چای ایرانی شناخته می شود و در بین سایر انواع چای های ایرانی، مورد توجه و محبوبیت بیشتری قرار دارد. با این حال برخی افراد با این چای آشنا نیستند. به همین دلیل در این محتوا قصد داریم چای سر گل، زمان برداشت چای سر گل بهاره و خواص چای سر گل را معرفی کرده و به بررسی تفاوت های موجود بین چای سر گل و چای ممتاز بپردازیم.

تاثیر چای داغ و سرد در بدن مصرف چای سیاه یکی از عادات مرسوم در کشور ماست. اما یکی از دغدغههایی که بسیاری از افراد در مورد مصرف چای سیاه دارند، انتخاب بین خوردن چای به صورت سرد یا گرم است. طبق ویژگی های مربوط به مصرف چای سیاه، دمای مورد نیاز آن برای مصرف میتواند متفاوت باشد.