آموزش دم کردن چای |انواع چای مجلسی، دبش، خوش طعم و رنگ

آموزش دم کردن چای چای یک نوشیدنی خاص است و بسیار محبوب در بیشتر کشور‌ها به خصوص آسیا است. بسیاری از کشور‌ها سنت‌های خاص خود را در نوشیدن چای و طرز دم کردن چای دارند، اما هدف اصلی یکسان است و آن تهیه معطرترین چای با حفظ حداکثر مقدار مواد مفید است. در این بخش به معرفی آموزش دم کردن چای می‌پردازیم. برای آنکه یک نهایت لذت را از یک چای دبش و خوش رنگ ببرید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای این بخش را مطالعه فرمایید.

برای دم کردن چای چه کار کنیم؟

اگر می‌خواهید چای خوشمزه‌تری دم کنید، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید قوری است که استفاده می‌کنید. چای‌های دم کرده در قوری‌های شیشه‌ای، چینی یا سفالی بسیار خوشمزه‌تر از چای‌های تهیه شده در قوری‌های فلزی هستند.

استفاده از آب با کیفتی مثل آب چشمه به جای آب لوله کشی عامل دیگری است که بر طعم چای شما تأثیر می‌گذارد. همچنین اگر می‌خواهید طعم چای حفظ شود، هرگز نباید چای خود را با آب کهنه یا مانده در کتری دم کنید.

قبل از انتقال آب جوشیده به قوری، باید قوری را گرم کنید زیرا اگر آب داغ را داخل قوری سرد بریزید، قوری خیلی سریع حرارت خود را از دست می‌دهد و واکنش‌هایی که به چای طعم اصلی می‌دهد، رخ نمی‌دهد.

در حین دم کردن چای باید تا حد امکان تماس آن را با هوا قطع کنید. در واقع با بستن دهانه قوری هم می‌توانید بخار آب را داخل آن نگه دارید و هم تماس آن را با هوا کاملاً قطع کنید.

هنگام خرید چای دقت کنید که به جای حجم زیاد و نگهداری طولانی مدت، مقدار کم و نگهداری آن در ظروف شیشه‌ای در مکانی غیر مرطوب و بدون آفتاب باعث افزایش کیفیت چای شما می‌شود.

 

برای خرید چای لاهیجان به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

چای چقدر طول می‌کشد تا دم بکشد؟

زمان دم کشیدن چای تقریباً ۱۲-۱۵ دقیقه است. البته چای ایرانی به طور معمول دیر دم است و چای خارجی در حدود شش دقیقه هم دم می‌کشد. پس از ریختن چای در قوری، ۱۲ دقیقه صبر کنید. در این مدت با حرارت اجاق گاز بازی نکنید. چای دم کرده را از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید ۲ دقیقه بماند. به این ترتیب دانه‌های چای سیاه راحت‌تر ته نشین می‌شوند.

از کجا بفهمیم چای دم شده است؟

بهترین راه برای اینکه بفهمیم چایی که گذاشته‌ایم روی حرارت کم بجوشد بعد از حدود ۵ یا ۶ دقیقه این است که درب روی قوری را برداریم و ببینیم چای ریزش کرده یا نه. اگر چای روی سطح شناور باشد، هنوز آماده نیست.

زمانی متوجه می‌شویم که چای کاملاً دم می‌شود که برگ‌های چای را روی سطح چای شناور نبینیم. چون چای کاملاً آبش را کشیده شده و ته نشین شده است.

طرز تهیه چای مجلسی

برای به دست آوردن یک چای خوشمزه، تازه بودن چای بسیار مهم است. همان طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر طعم چای، آب مصرفی است زیرا کلر موجود در آب لوله کشی باعث کدر شدن چای می‌شود. اگر به آب چشمه دسترسی ندارید می‌توانید از آب معدنی یا آب تصفیه شده استفاده کنید تا چای مجلسی شما خوش رنگ‌تر شود.

اطمینان حاصل کنید که آبی که چای را در آن دم کرده‌اید قبلاً نجوشیده باشد. از آنجایی که میزان اکسیژن آب در حال جوش کاهش می‌یابد، چای به اندازه کافی خارج نمی‌شود.

قوری استفاده شده مستقیماً بر طعم چای تأثیر می‌گذارد. قوری چینی به چای اجازه می‌دهد تا عطر خود را بدون تغییر باقی بگذارد. اگر قصد استفاده از قوری فلزی را دارید می‌توانید به جای آلومینیومی قوری استیل را در اولویت قرار دهید.

برای دم کردن چای سیاه، چای‌های گیاهی مختلف را در قوری که استفاده می‌کنید دم نکنید. از آنجایی که چای به راحتی عطر‌ها و بو‌های مختلف را جذب می‌کند، با استفاده از یک قوری معمولی نمی‌توان طعم خالصی به دست آورد.

برای اینکه چای نسوزد مفید است در نقطه جوش روی آن آب نریزید. می‌توانید آب جوشیده را داخل قوری بریزید و چند دقیقه صبر کنید سپس چای را اضافه کنید تا چای تلخ نشود.

همچنین اگر می‌خواهید چای مجلسی شما رنگ آلبالویی بگیرد، می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق چای خوری جوش شیرین به آب قبل از دم کردن چای، چای قرمزتری دریافت کنید.

اگر دمنوش‌هایی با طعم ملایم دوست دارید، می‌توانید با اضافه کردن ۱ حبه قند به چای در حین دم کردن، تلخی آن را بگیرید.

برای خرید چای سیاه برروی عبارت مربوطه کلیک کنید

 

طرز تهیه چای دبش

تکنیک‌های دم کردن چای به طور مستقیم بر طعم چای تأثیر می‌گذارد. توانایی دم کردن چای خوب از جمله شایستگی‌هایی است که چای خور‌ها می‌خواهند به آن دست یابند. دستیابی به ترفند‌های دم کردن چای موضوعی است که سال هاست به روز بوده است. دانستن نحوه دم کردن چای یکی از مهمترین مواردی است که کیفیت چای را تعیین می‌کند و طعم چای را افزایش می‌دهد. در اینجا ۵ تکنیک عالی دم کردن چای وجود دارد که باعث می‌شود مهمانان شما بگویند "چای شما خیلی خوب است"!

مهمترین ترفند برای به دست آوردن یک چای خوشمزه، استفاده از چای با کیفیت و متناسب با ذائقه شماست. اگر اغلب در مطب چای می‌نوشید و دوست دارید طعم‌های مختلف را تجربه کنید، می‌توانید به چای‌های طعم دار فرصت بدهید. چای با کمی هل و دارچین یک انتخاب‌ایده‌آل برای نوازش روح خود در طول روز است. همچنین می‌توانید دمنوش‌های ترکیبی ویژه چای با غنچه‌های کوچک گل محمدی را امتجان کنید تا عطر دل‌انگیز آن، وجود شمارا جلا دهد.

برای خرید چای سبز برروی عبارت مربوطه کلیک کنید.

نسبت آب به چای  در دم کردن چای چه مقدار باید باشد؟

مقدار چای و آب در طول دم کردن مهم است. برگ‌های چای باید به راحتی در آب حرکت کنند و همه برگ‌ها باید همزمان با آب برخورد کنند. برای ایجاد یک نسبت ساده، کافی است به ازای هر قاشق چایخوری (۴ تا ۵ گرم) حدود ۱۰۰ میلی لیتر آب در قوری بریزید.

برای دم کردن چای دمای آب چقدر باید باشد؟

آب را بجوشانید. برای چای سیاه، آب باید بسیار داغ باشد. صبر کنید تا جوش بیاید. برای انواع دیگر چای، به عنوان مثال چای سبز، کافی است آب را گرم کنید تا حباب‌های کوچکی ایجاد شود.

طرز تهیه چای خوشمزه

برای چای خوشمزه باید یک برند چای با کیفیت انتخاب کنید. اگر می‌گویید \"هر کس سلیقه‌های متفاوتی دارد، هزار و یک نوع چای وجود دارد، پیدا کردن یک مارک چای مشترک برای همه بسیار دشوار است\"، اشتباه می‌کنید. راه‌های زیادی برای تشخیص یک چای باکیفیت و خوب وجود دارد که دانستن این راه‌ها آنقدر‌ها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست.

در این مرحله از میان مهمترین عوامل مؤثر بر انتخاب چای، میزان گرد و غبار زدایی چای از اهمیت بالایی برخوردار است. به دست آوردن محصول از نظر چگالی و طعم در چای‌های کم غبار، یعنی با محتوای گرد و غبار بسیار دشوار است. از سوی دیگر، چگالی و طعم چای‌های بسیار عاری از گرد و غبار نسبت به بقیه در سطح بسیار بالایی خواهد بود. علاوه بر این، زمان دم کشیدن چای بسیار بدون گرد و غبار کوتاه‌تر و طعم و طعم آن ماندگارتر می‌شود.

علاوه بر پاکسازی چای از گرد و غبار، بوی آن نیز از جمله عواملی است که در انتخاب چای خوب مؤثر است. رایحه یک چای با کیفیت باید تند باشد. ممکن است هنگام خرید چای از بازار نتوان داخل بسته را بو کرد، اما  پخش شدن عطر چایی که می‌خرید حتی خارج از بسته‌بندی نشان می‌دهد که عطر چای قوی است.

برای خرید چای شمال برروی عبارت مربوطه کلیک کنید

اینکه چای از کجا می‌آید مهم است. از فروشنده بپرسید چای مال  کجاست!

محل تولید چایی که خریداری می‌کنید نیز از جمله عواملی است که تعیین می‌کند چای با کیفیت چگونه درک شود. جایی که یک چای تولید می‌شود، سرنخی از کیفیت و طعم آن چای به ما می‌دهد. بنابراین با در نظر گرفتن ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی مرکز تولید می‌توان طعم چای را تخمین زد. 

به محل نگهداری چای توجه کنید

محیطی که چای در آن نگهداری می‌شود بسیار مهم است. به محیطی که چای در فروشگاه‌ها یا بازار‌هایی که برای خرید می‌روید نگهداری می‌شود توجه کنید. چای در محیط‌هایی با رطوبت و رطوبت بالا طراوت خود را از دست می‌دهد و کهنه می‌شود و در نتیجه با از دست دادن عطر آن خراب می‌شود. نه تنها قبل از خرید چای، بلکه پس از خرید چای نیز باید به محیطی که چای در آن نگهداری می‌شود توجه کرد. با رعایت این چهار مرحله، رسیدن به چای باکیفیت برای شما بسیار آسان است

چگونه در سماور چای دم کنیم؟

مراحلی که باید هنگام دم کردن چای در سماور رعایت کنید به شرح زیر است:

•    قسمت پایین سماور خود را با آب سرد پر کنید.

•    وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، آب داغ را داخل قوری بریزید. فرآیند دم کردن در این اتاقک انجام خواهد شد.

•    سماور را درپوش نگه دارید.

•    بگذارید چای حدود ۲۰ دقیقه روی آتش چوب دم بکشد تا زمانی که دم بکشد.

چگونه در چای ساز چای دم کنیم؟

می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید چای خود را در دستگاه چای دم دم کنید:

•    قسمت پایینی دستگاه دم کردن اتوماتیک چای را به اندازه نیاز خود با آب سرد پر کنید و دستگاه خود را روشن کنید.

•    صبر کنید تا آب شما بجوشد.

•    به اندازه کافی آب جوش به چای موجود در قوری دستگاه خود اضافه کنید.

•    ۵-۱۰ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد.

چگونه چای را فلاسک دم کنیم؟ یکی از مسائلی در سفر وجود دارد، دم کردن چای در فلاسک است. در اینباره باید گفت اغلب چاره‌ای نداریم اما بهتر است داخل چای از جنس آلومنیوم باشد و چای را برای مدت زمان زیادی در فلاسک نگه ندارید چرا که تلخ می‌شود. ابتدا آب را بجوشانید و داخل فلاسک بریزید، سپس بسته به سایز فلاسک، در حدود یک دهم حجم آن برگ چای را بریزید و در حدود 12 دقیقه منتظر باشید تا کل فلاسک طعم بگیرند.

طرز دم کردن چای ساده

اگر دستورالعمل دم کردن چای خود را دقیقاً رعایت نکنید، یعنی اگر آن را برای مدت طولانی دم کنید، ممکن است طعم چای شما بسیار تلخ باشد. هر چای به آب در دمای خاصی نیاز دارد. اما نباید با آب جوش تهیه شود. اگر آب خیلی داغ باشد، می‌تواند برگ‌های چای را بسوزاند و طعم ناخوشایندی ایجاد کند. پر کردن قوری با برگ‌های چای و بیش از حد پیمانه می‌تواند طعم چای شما را تلخ کند.

چای دم کرده چه مدت باید مصرف شود؟

شما باید ۲۰ تا ۲۵ دقیقه پس از دم کشیدن چای خود را مصرف کنید. در غیر این صورت طعم چای تلخ می‌شود و رنگ آن تیره می‌شود. البته اگر به ایس تی علاقه دارید، چای دم کرده می‌تواند مدت بیشتری در یخچال بماند. چای دم شده در ظرف دربسته را می‌توان حتی بعد از ۵ روز با خیال راحت مصرف کرد.

 

 

 

 

 

 

مطالب دیگر

تاریخچه چای تاریخچه چای در جهان پیچیده و گوناگون است؛ زیرا روایت‌های متعددی درباره پیدایش و گسترش آن وجود دارد که اغلب مرز بین افسانه و واقعیت را مبهم می‌سازند. این نوشیدنی به‌تدریج به سایر مناطق آسیا ازجمله ایران، ژاپن، هند و سریلانکا راه یافت و هر منطقه ویژگی‌ها و سنت‌های خاص خود را در مصرف و کشت چای توسعه داد. در فرهنگ‌های مختلف جهان، به‌ویژه در مهمان‌نوازی و مراسم اجتماعی، چای نقش بسیار مهمی دارد. در فرهنگ ایرانی، چای نشانه‌ای از مهمان‌نوازی است و اولین چیزی است که خانواده ایرانی به مهمان خود تعارف می‌کند.

چای سیاه، نوشیدنی کهن و اصیل، با عطر و طعمی دل انگیز، از دیر باز در فرهنگ و سنت ایرانی جایگاهی ویژه داشته و همواره به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی های گرم در میان مردم شناخته شده است.

چای، نوعی دم نوش محبوب و پر مصرف در سر تا سر جهان است که از ترکیب شدن آب جوش با برگ های گیاه چای درست می شود. این گیاه با نام علمی کاملیا سینسیس شناخته می شود.

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در ایران و بسیاری از کشور های جهان است. این نوشیدنی گرم و دلنشین، نه تنها در مراسم های مختلف، بلکه در طول شبانه روز مورد استفاده بسیاری از مردم قرار می گیرد. به همین دلیل، شناخت و انتخاب بهترین چای ایرانی، اهمیت ویژه ای برای طرفداران این نوشیدنی گرم دارد.

چای گس چای شمال با رنگی دلنشین و طعم گس خاص خود، در میان چای های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. این چای، محبوب دیرینه مصرف کنندگان قدیمی چای گیلان و چای خانه ها بوده است. طعم گس این چای، طعم اصیل چای را تداعی می کند و برای علاقه مندان به طعم های خاص بسیار دلچسب است.

راهنما نگهداری چای خشک چای، نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم جهان، در انواع مختلفی از جمله چای سیاه، چای سبز و چای کیسه ای موجود است. اما آیا می دانید که نحوه نگهداری از چای می تواند بر طعم و عطر آن تأثیر بسیار زیادی بگذارد؟

از کجا بفهمیم چای دم کشیده|مدت زمان دم کشیدن چای ایرانی چای، نوشیدنی محبوب جهانی، همدم لحظات گرم و خنک زندگی ماست. چه در سرمای زمستان و چه در گرمای تابستان، یک فنجان چای می تواند لذتی وصف نا پذیر داشته باشد. اما گاه در حسرت طعم خاص و دل انگیزی هستیم که در یک کافه یا رستوران تجربه کرده ایم، در حالی که از همان نوع چای استفاده می کنیم.

اگر شما علاقه مند به چای ایرانی هستید، احتمالاً نام چای سر گل را شنیده اید. این چای به عنوان برترین و با کیفیت ترین چای ایرانی شناخته می شود و در بین سایر انواع چای های ایرانی، مورد توجه و محبوبیت بیشتری قرار دارد. با این حال برخی افراد با این چای آشنا نیستند. به همین دلیل در این محتوا قصد داریم چای سر گل، زمان برداشت چای سر گل بهاره و خواص چای سر گل را معرفی کرده و به بررسی تفاوت های موجود بین چای سر گل و چای ممتاز بپردازیم.

تاثیر چای داغ و سرد در بدن مصرف چای سیاه یکی از عادات مرسوم در کشور ماست. اما یکی از دغدغههایی که بسیاری از افراد در مورد مصرف چای سیاه دارند، انتخاب بین خوردن چای به صورت سرد یا گرم است. طبق ویژگی های مربوط به مصرف چای سیاه، دمای مورد نیاز آن برای مصرف میتواند متفاوت باشد.